"> ברכות חמות לאלדד לוי על אישור עבודת הדוקטורט על יזמי הביטחון הפרטי במכסיקו! – בחברת האדם
הירשם לניוזלטר שלנו

ברכות חמות לאלדד לוי על אישור עבודת הדוקטורט על יזמי הביטחון הפרטי במכסיקו!

איך מכוננים שוק של ביטחון פרטי- כלומר שוק שבו האבטחה נשענת על מקורות פרטיים בלבד? ומה המשמעות החברתית של השענות גוברת על ספקי ביטחון פרטיים?" במכסיקו סיטי בה שירותי ביטחון הם חלק מרכזי מן החיים בעיר, השאלות הללו עומדות במרכז עבודת הדוקטורט שנערכה במחלקה לסוציולוגיה באוניברסיטת טקסס באוסטין, בהנחייתו של חביאר אווירו Javier Auyero). 

אלדד לוי כתב לבחברת האדם על המחקר:

באמצעות מחקר אתנוגרפי התמקד לוי במגוון שירותי הביטחון הפרטי במכסיקו סיטי, החל משירותי אבטחה במתחמי מגורי יוקרה, דרך שומרי ראש, וכלה ב"מאכערי ביטחון" שפותרים בעיות ביטחוניות ומופעלים במצבי חירום לטובת אליטות ותאגידים שרוצים להימנע מפניה המשטרה.

לוי משרטט בעבודתו את התבססותו של אחד הסקטורים העסקיים והפוליטיים החזקים במדינה ובדרום הגלובאלי בכלל. כמו במדינות רבות באמריקה לטינית, אך אולי ביתר שאת, מכסיקו מתמודדת מאז תחילת שנות ה-90' עם משבר של פשיעה וביטחון אישי, שרק הוחמר  מאז שהוכרזה המלחמה בקרטלי הסמים בשנת 2006. העלייה בפשיעה ובאלימות הולידה מספר רב של פתרונות ברמה החברתית והמדינית: רפורמות במערכת הביטחון למיגור השחיתות, שימוש בצבא לפעולות שיטור, שיטור קהילתי ביוזמת אזרחים, ועוד. אף על פי כן, אף אסטרטגיה לא הייתה מהפכנית ועמוקה כמו העלייה של שוק הביטחון הפרטי. כיום, סקטור הביטחון הפרטי במכסיקו תורם כ-2% מהתמ"ג המכסיקני, והפעילות הביטחונית היא תנאי מקדים לרוב הפעילות החברתית והעסקית בערים במכסיקו.

אך אל מול ההסברים שרואים את עליית סקטור הביטחון הפרטי במכסיקו כתוצאה בלתי נמנעת של העלייה בפשיעה והאלימות במדינה, לוי מציע הסבר חלופי להצלחה של שוק הביטחון. הוא עוקב אחרי יזמים פרטיים במכסיקו  שיצרו את התנאים להצלחה של הסקטור: שחקנים כלכליים שהצליחו לשנות את האופן שבו סיכון והרתעה נתפסים במכסיקו ואשר מיצבו לאורך השנים את הביטחון כמרכיב בסיסי בחיים העירוניים. יזמי הביטחון לא רק יצרו שוק ביטחון, אלא החדירו לסקטורים אחרים שיטות חדשות להערכת סיכונים, ביססו פרוטוקולי ביטחון חדשים וכוננו דימויים אסתטיים-תרבותיים שקשורים לביטחון, בטיחות והרתעה.

צילום: אלדד לוי

ממצאי המחקר מערערים על ההנחה כי הפרטת הביטחון היא הכרח במדינה בה שירותי הביטחון שהמדינה עצמה מספקת הם בלתי אמינים, ומצביעים על חלקם של יזמי הביטחון בגדילה המטאורית של שדה הביטחון הפרטי והשפעתו על חיי היום יום במכסיקו. יזמי הביטחון, לוי מראה, הם שחקנים מתוחכמים שידעו לנצל את המשבר הביטחוני כדי להתמקם כרכיב הכרחי שמשלים את מערכת הביטחון הציבורית. 

לעתים קרובות הביטחון הפרטי ממוסגר כאלטרנטיבה לחוסר היכולת של המדינה למגר את הפשיעה והאלימות בעיר, אך המחקר מראה שליזמים ביטחוניים יש מערכת יחסים מורכבת יותר עם המדינה, שמהווה בו זמנית מתחרה ובעלת ברית של היזמים. יזמי הביטחון הראשונים היו למעשה קצינים בכירים במשטרה ובצבא שייצרו שדה חדש שביקש לאתגר את מונופול הביטחון של המדינה. המדינה, יחד עם זאת, מתגלה במחקר כשחקן כלכלי שמבקש להרוויח ממכירת שירותי ביטחון (הן בצורה חוקית והן בלתי חוקית), ושלטובת רווח, יודעת לשתף פעולה אך גם להתחרות ביזמים הפרטיים.

כיום, בכירי מערכת הביטחון לשעבר הן לא הדמויות היזמיות היחידות בשדה הביטחון הפרטי. שחקנים בינלאומיים, תאגידי ביטחון כמו Prosegur, ו-Securitas חולשים על השדה. יחד איתם יזמים בינלאומיים קטנים ויועצים, ביניהם ישראלים רבים אך גם קולומביאנים, ארגנטינאים, וספרדים, שמבקשים למנף את הניסיון הביטחוני אותו רכשו במדינות המוצא שלהם. 

צילום: אלדד לוי

התוצאה, לפי המחקר, היא לא רק מאבק על פלחי השוק אלא מאבק בין יזמים זרים למקומיים ובין תאגידי ענק ליועצי ביטחון קטנים על ביסוס "מומחיות ביטחון". כך יזמים זרים ומקומיים, גדולים וקטנים, נאבקים על התואר "מומחה ביטחון" – חלקם על ידי מינוף הידע הצבאי שלהם, אחרים על ידי קשרים עם המשטרה וטכנולוגיות חדישות. המאבק על מומחיות מגלה את המקום החשוב של ההון התרבותי-ביטחוני בשיווק שירותים ללקוחות. באמצעות עבודתם, יזמי הביטחון יצרו מודל חברתי חדש של אבטחה פרטית במכסיקו, המגדיר ומתמודד עם המשמעות של מומחיות אבטחה, תיווך ביחסים עם המדינה ושינוי היחסים החברתיים החדשים של ייצור אבטחה. יזמים במכסיקו ממקמים את עצמם כמומחי האבטחה החדשים, ועומדים מאחורי אחת התעשיות הגדולות והרווחיות ביותר ברחבי העולם.

לבסוף, יזמי הביטחון הפרטי יצרו במכסיקו שוק עבודה עצום, שמעסיק קרוב ל-800 אלף עובדים. על אף תנאי העבודה האטרקטיביים של מיעוט המאבטחים הבכירים והמיומנים, רוב רובו של שוק זה מתאפיין בתנאי עבודה נצלניים, כמו משמרות של 24, 48, ו-72 שעות תמורת שכר זעום. יתרה מזאת, הזינוק במספר החברות במכסיקו, והתחרות הקשה בין המעסיקים (החוקיים והבלתי חוקיים) פוגעת אנושות בתנאי העבודה, ובאמון שנותנים הלקוחות במאבטחים שלהם. במסגרת עבודת השדה, עבד אלדד כמאבטח במספר אתרים ותיעד את היחסים עם הקולגות שלו ועם הלקוחות, את ההשפעות של העבודה על הגוף, ובעיקר את הקושי לעמוד באידיאלים הגופנים של ביטחון תחת תנאי עבודה קשים. אלדד משלב בין תאוריות של סוציולוגיה ארגונית, סוציולוגיה של מקצועות ועיסוקים, וקרימינולוגיה על מנת להבין את המקום של הגוף ביצירת ביטחון. עבודת ביטחון, מגלה המחקר של אלדד, היא עמל אסתטי, שבו ייצוגים של יוקרה מתערבבים כל הזמן עם ייצוגים של הרתעה ביטחונית. אידיאלים של גבריות, משמעת, אך גם היבטים של גזע ומעמד – משחקים תפקיד מרכזי ביכולת לשדר הרתעה. אך מאבטחים "טובים", לא רק "נראים" טובים פיזית, אלא גם מצליחים לתת "הצגה טובה" עם הגוף.

עבודת הדוקטורט של לוי זכתה בפרס של קרן Harry Frank Guggenheim  לחקר אלימות, ובקרן של הז'ורנל – International Journal of Urban and Regional Research. מאמרו Looking Right and Looking Busy: Producing Vigilance in Private Security המתעד את הגוף של מאבטחים במהלך עבודתם ,זכה בפרס המאמר המצטיין לתלמידי דוקטורט בסקציית הארגונים, ובסקציית הגוף של האגודה הסוציולוגית האמריקאית.

עוד על לוי ובנושא: