"> ״רווקות ודת״ ספרו החדש של ארי אנגלברג – בחברת האדם
הירשם לניוזלטר שלנו

״רווקות ודת״ ספרו החדש של ארי אנגלברג

ברכות חמות לארי אנגלברג על פרסום ספרו החדש ״רווקות ודת״ שיצא בהוצאת לקסינגטון. 

בדומה לספרו הקודם שיצא בעברית בהוצאת אוניברסיטת בר אילן, גם הספר החדש של האנתרופולוג ארי אנגלברג (המכללה האקדמית הדסה) מבוסס על מחקר הדוקטורט שערך אנגלברג לפני כחמש עשרה שנה על רווקות מתמשכת בציונות הדתית. אך לספר זה, שפורסם באנגלית, ״Singlehood and Religion: The case of Israeli Religious Zionist singles״, נוספו גם ממצאי מחקר עדכני שנערך בשנת 2022, והוא נכתב בתשומת לב רבה יותר לממד ההשוואתי הבין-דתי. 

כפי שכותב פרופסור ניסים ליאון, שדבריו מודפסים על הכריכה האחורית:
בספרו, אנגלברג מציע קריאה סוציולוגית של המתחים, הסתירות והאתגרים עמם מתמודדים רווקות ורווקים ציונים דתיים, קריאה אשר מטילה אור על המפגש המורכב המתקיים אצלם בין חינוך מגזרי, שאיפה למימוש מעגל חיים מסורתי לצד שאיפות ליברליות למרחב נשימה ולבחירה חופשית.

ד״ר ארי אנגלברג

כאמור, לממצאים ממחקר הדוקטורט שלו הוסיף אנגלברג בספר זה גם ממצאים ממחקר מאוחר יותר. במחקר זה הוא מצא בעיקר התגברות של תופעות שזיהה כבר בעשור הראשון למילניום, ובראשן תהליכי אינדיבידואליזציה המובילים לצפיות גבוהות יותר ביחס לזוגיות, אך גם לשינוי באופי הדתיות. כך לדוגמא המחקר המאוחר יותר מצא בקרב הרווקות והרווקים הדתיים יותר מתירנות מינית לצד יותר שיח על פגיעות ותקיפה מינית.

אנגלברג בחן גם את השיח המופנה כלפי רווקים בציונות הדתית מצד רבנים ודמויות סמכות אחרות, הבאות להשיא עצות לרווקים ורווקות כיצד יוכלו למצוא בן זוג במהרה. בתחום זה אנגלברג זיהה שינוי שיחי/תפישתי דרמטי בעשרים השנים האחרונות, אשר בתחילת המחקר התאפיין בשיח דומיננטי המזרז את הרווקות והרווקים להתחתן כמה שיותר מהר, עם בן זוג מתאים אך תוך ויתור על הצורך בהתאהבות – שתוארה על ידי רבנים בעשור הראשון למילניום כרכיב תרבותי המבטא השפעה מערבית שלילית. לעומת זאת, במרוצת השנים אנגלברג מזהה מעבר לשיח שרואה את החיפוש אחר אהבה כמסע פסיכולוגי רוחני הכרחי. גם היועצים עצמם השתנו, וכיום יש פחות רבנים ויותר מטפלות וקאוצ'ריות שעסוקות בתחום זה. לצד שינויים אלה, חלק מהמרצים והמרצות המייעצים לרווקות ולרווקים ממשיכים להשתמש בשיח מגדרי מהותני ולראות בנישואים ההטרוסקסואלים יעד נחשק.

נושא נוסף שהוסיף אנגלברג לספר זה, הינו ההשוואה הבין-דתית בתופעת הרווקות. אנגלברג גילה דמיון בין חברות דתיות שהן חברות מיעוט בסביבה ליברלית חילונית ומתאמצות לקדם ערכי משפחה דתיים אל מול סביבה מתירנית. כך לדוגמא, נמצא דמיון מסוים בין השיח לגבי רווקות אצל מורמונים, נוצרים אוונגלים, מוסלמים בארה"ב, פרוטסטנטים אדוקים בגרמניה, ויהודים אורתודוקסים בארה"ב לבין השיח הציוני דתי. מצבם של רווקים דתיים אפילו במדינה מוסלמית מתונה יחסית כאינדונזיה, עליהם כתב לא מעט קרל הימאוואן Karel Karsten Himawan, שתיאר כיצד יחסי מין לפני הנישואים אינם מקובלים שם ואף עלולים להביא לביוש פומבי, שונה מאוד. מעבר לכך, נמצאו גם הבדלים בין דתות שונות בהתאם לתפיסות עולמם ואנגלברג מעלה את ההשערה, שבדתות בהם קיימת אפשרות דתית אידיאלית של התנזרות ממשפחה ומין מעמדם של הרווקות והרווקים טוב יותר. 

עוד על אנגלברג ובנושא: