"> סיכום שנה 2020: הפוסטים הנצפים באתר – בחברת האדם
הירשם לניוזלטר שלנו

סיכום שנה 2020: הפוסטים הנצפים באתר

סיכום 2020 של בחברת האדם יוצא לדרך!

לקראת סוף השנה ולציון חציית 8000 עוקבים לפרויקט בחברת האדם, אנו פותחים בסדרת של פוסטים לסיכום השנה המוזרה הזו.

השנה העלינו את האתר של בחברת האדם, שבינתיים צבר כבר עשרות אלפי צפיות ומאות חומרים עשירים מכל קצוות האנתרופולוגיה ומתחומים משיקים. כמו כן פתחנו את בחברת האדם – הקהילה שכבר יש בה יותר מ-500 חברות וחברים, ומתקיימים בה דיונים מגוונים, שיחות מעניינות ושיתופי פעולה פוריים.המטרה שלנו היא כתמיד להראות ולנתח את המציאות מזווית אנתרופולוגית מורכבת, ולהנגיש למתעניינים ולמתעניינות מהאקדמיה ומהציבור הרחב מחקרים באנתרופולוגיה ובסביבתה בשפה נגישה, ובכך לעזור להסביר באופן מורכב יותר את המציאות. ובמציאות כמו זו של 2020 – בין סגרים למגפה, בין פיתוחים רפואיים וטכנולוגיים להתנגדות להם, בין ריחוק חברתי לחיבורים חדשים – פרשנויות מורכבות ורב-ממדיות נחוצות אולי יותר מתמיד. לכבוד סוף השנה נעלה כאן מגוון סיכומים של התכנים הכי בולטים שהעלינו בשנה האחרונה. מוזמנות ומוזמנים גם לקהילה ולאתר שלנו!

הקטגוריה הראשונה: 10 הפוסטים הנצפים ביותר באתר "בחברת האדם"

אתר האינטרנט "בחברת האדם" קם בינואר 2020 במטרה להתמקד ביצירת חומרים חדשים בתחום האנתרופולוגיה ובתחומים משיקים, הנגישים הן לציבור האקדמי והן לקהל הרחב. מאז עלייתו לאוויר נפתחו באתר כ-20 בלוגים של אנתרופולוגים ואנתרופולוגיות, ובהם פורסמו עשרות כתבות וטורים אישיים שונים. בנוסף על כך, בפינות הוותיקות אנתרופולוגיה לשבת ומאמרי אורח מתפרסמים מדי שבוע תקצירי מחקרים מונגשים, כתבות בנושאים אקטואליים, טורים רפלקסיביים על עבודת האנתרופולוגיה ועוד. 

לציון פועלו המרשים של האתר בשנת פעילותו הראשונה, הקטגוריה הראשונה של סיכום השנה שלנו תתמקד בפוסטים הבולטים והנצפים ביותר בו בשנת 2020.

מקום 10: טומו-אתנוגרפיה – על כח ובחירה במפגש הרפואי / בן בלק

האנתרופולוגי הרפואי בן בלק נקלע למצב של חוסר אונים מול רופאי בנו שלא ראו בו בן אדם. במאמר ארוך ומטלטל בבלוג שלו באתר, ״מהלך בין הברי(א)ות״, הוא מציג ניתוח אנתרופולוגי של יחסי כוח בכלל, ובין רופא לפציינט בפרט – כיצד הם פועלים, מי מושפע מהם, מה השפעתם על החיים החברתיים ועל יחסי האמון, ומה ניתן לעשות על מנת לצמצם פערים אלו. 

מקום 9:  בין משתה רומאי למרי דאגלס – על ליל הסדר כטקס / נמרוד לוז

נמרוד לוז, פרופ׳ מהמכללה האקדמית כנרת ואנתרופולוג המתמחה בין השאר באוכל ואכילה, כתוב בבלוג שלו ״תרבות האוכל״ (שבו פורסמו כבר 46 פוסטים בשנה האחרונה) על ליל הסדר. בפוסט הוא מנסה להבין את משמעות הטקס שבארוחה זו ואת מקורות ההשראה שלה, על בסיס הניתוח של האנתרופולוגית הקלאסית מרי דאגלס את הארוחה כשפה וקוד חברתי.

מקום 8: פנדמיה כמצב לימינלי / עמליה סער

האנתרופולוגית התרבותית עמליה סער, פרופ׳ בחוג לאנתרופולוגיה באוניברסיטת חיפה, כותבת בבלוג שלה "חופרת תרבות" על הלימנליות של הלימודים האקדמיים בזמן מגפה עולמית, על תחושות הסטודנטים.ות וסגל הוראה, על הלימבו הפוליטי והאישי ועל המבט האנתרופולוגי אל עבר העתיד הלא ברור, ומעלה תובנות על בסיס מקורות אנתרופולוגיים שונים ועל בסיס התבוננותה במצב כמרצה בזמן פנדמיה.

מקום 7: על דיוויד גרייבר: האנתרופולוג, האנרכיסט והפעיל החברתי / ראמז עיד

פוסט אורח של האנתרופולוג ראמז עיד, אשר כותב על עבודתו והשפעתו של דיוויד גרייבר שנפטר בספטמבר האחרון. עיד מספר על הפרויקט שבו הוא משתתף לתרגום לערבית של ספריו של גרייבר לילדים, ומשרטט את הקריירה המוקדמת של גרייבר, את פעילותו האקטיבסטית ואת מאמציו להנגיש את האנתרופולוגיה לציבור הרחב.

מקום 6: חברתי כמילת מפתח בישראלית / עמליה סער

האנתרופולוגית התרבותית עמליה סער כותבת על המושג "חברתי" בפוליטיקה ובציבוריות הישראלית כמילת מפתח עמומה וא-פוליטית, שמאפשרת להימנע מדיבור ישיר על דיכוי, עוול, ניצול והכפפה של אוכלוסיות מוחלשות מצד המדינה.

מקום 5: אגרוף הברזל העירוני / אלדד לוי

הסוציולוג הפוליטי אלדד לוי, שחוקר אלימות עירונית ופוליטית במסגרת דוקטורט באוניברסיטת טקסס, סוקר ממקום מושבו בארה"ב את הרקע הדרוש כדי להבין את מחאת Black Lives Matter: על מחאות, אלימות, פשיעה ותפקיד המדינה והמערכת הפוליטית משני צדי המתרס עד ליצירת המציאות הנוכחית.

מקום 4: נטל הראיה כמשל: על שפתם של עורכי הדין / אורלי ניטיס יעקובי

האנתרופולוגית והעורכת אורלי ניטיס יעקובי, חברת צוות בחברת האדם, תוהה בבלוג שלה ״הטקסט כתרבות״ למה השפה המשפטית כל כך מסובכת ומוזרה, ובודקת איך הסרבול שלה קשור לתרבות מקצוע המשפטים, מעמד המקצוע בעיני החברה ובעיני העוסקים.ות בו, ומה עלול לקרות אם עורכות ועורכי דין יתחילו לכתוב באופן ברור ותמציתי.

מקום 3: העברת פתקים כמשחקי כוח מגדריים בצבא / תאיר קרזי-פרסלר

במסגרת הפינה ״אנתרופולוגיה לשבת״, אשר מנגישה מחקרים אנתרופולוגיים ואחרים בשפה נגישה וברורה, פורסם פוסט על מאמרה של תאיר קרזי-פרסלר, סוציולוגית החוקרת יחסי כוח ומגדר בצבא. בפוסט היא מנתחת את הפעולה של העברת פתקים בישיבות בצבא כפרקטיקות של עמימות המשמשת גברים כדי להפחית מערכן של נשים, אך במקביל מאפשר לנשים לשנות את זרימת הכוח ולשוות לעצמן ערך – גם אם באופן זמני ומקומי בלבד.

מקום 2: אומנות המלחמה בוירוס הקורונה בטייוואן: שילוב בין ערכים קונפוציאנים מסורתיים וטכנולוגיה מודרנית / מיטל מרגוליס לין

מיטל מרגוליס לין, אנתרופולוגית ומדריכת טיולים ישראלית המתגוררת בטייוואן, מספרת במרץ 2020 בבלוג שלה ״החיים על הגבול״ על ההתמודדות של טייוואן עם הקורונה דרך השילוב בין תרבות מסורתית וטכנולוגיה מתקדמת, על הצעדים שנוקטת הממשלה כדי להתמודד עם הווירוס, ובמה שונה טייוואן משאר העולם בהקשר זה.

ובמקום הראשון: אנתרופולוגיה ושנת תינוקות / בן בלק

האנתרופולוג הרפואי בן בלק סוקר בלוג שלו ״מהלך בין הברי(א)ות״, בפוסט ששבר את שיאי הצפייה באתר, את המחקרים האנתרופולוגיים סביב שינה של תינוקות, ומספר מתי ולמה התחלנו להפריד בין התינוק להוריו, האם זה נחשב הכרחי או מקובל בכל התרבויות, ומה בעצם זה אומר על התרבות שלנו.

עוד בלוגים נצפים במיוחד באתר בשנה האחרונה: הבלוג של תמר אלאור, ״כל מיני דברים״; הבלוג של עידן ירון, ״לרעות בשדות זרים״; הבלוג של אורי דורצ׳ין, ״דחליל רשמים מהחיים בשדה״; הבלוג של עומר קינן, ״האני הדיגטלי״ ;ועוד. מוזמנים ומוזמנות לשוטט עוד במרחב הבלוגים באתר: https://bit.ly/38BtCNr

ומה יהיה ב-2021? רוצות ורוצים לכתוב לנו גם?
נשמח לקבל פרסומים חדשים ומגוונים לאתר שלנו, שינגישו את האנתרופולוגיה ותחומים משיקים לקהל הרחב ויעזרו להסביר קצת יותר טוב את המציאות הכאוטית שסביבנו. מוזמנות ומוזמנים לקול הקורא שלנו!