"> אל תוך שאולין – אירוע הפתיחה של פסטיבל הקולנוע  – סרט ומופע אומנויות לחימה  – בחברת האדם
הירשם לניוזלטר שלנו

אל תוך שאולין – אירוע הפתיחה של פסטיבל הקולנוע  – סרט ומופע אומנויות לחימה 

בעוד שבועיים יתקיים אחד מאירועי השיא של הקהילה האנתרופולוגית בישראל, והוא פסטיבל הקולנוע האנתרופולוגי ה-12 במספר. הפסטיבל הוא שיתוף פעולה בין המחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית וסינימטק ירושלים, והוא יתקיים בין התאריכים 15-17 בפברואר. אחת ההקרנות המרכזיות של הפסטיבל היא אירוע הפתיחה, בו יוקרן סרטו של הבמאי הסיני הונגיון סאן "אל תוך שאולין", המתאר את שגרת החיים והפעילות בתוך שאולין, המקדש הסיני המפורסם בעולם ואחד מאתרי השימור העולמיים של UNESCO.

תמונה ראשית: צילום מתוך הטריילר לסרט.

לפי המסורת המקדש נוסד במאה החמישית לספירה על הרכס ההררי סונג במחוז חנאן בצפון-מרכז סין. זהו מקום הולדתן של זרם הצ'אן בבודהיזם המוכר היום בשם היפני זן וכור מחצבתן של אמנויות הלחימה.

מסורת המקדש בנויה על ארבעת היסודות, שהם מסורת הצ'אן הבודהיסטית, אמנויות הלחימה, האמנות הבודהיסטית ורפואה סינית מסורתית. לא נתקשה לזהות את ארבעת המרכיבים בסרטו המרהיב של סאן הנע בין האימונים המפרכים של פרחי אמנות הקונג פו לבין ההתבוננות השקטה שלהם ביער העתיק בו שוכן המנזר, בין המופעים המרשימים של הנזירים והחניכים לבין התובנות של האנתרופולוגית הסרבית שגרה ומתאמנת במנזר. 

דרך חלומות החניכים, גילוי כוחותיהם הנסתרים ומכשולים במימוש הפוטנציאל שלהם נחשף לעומק הפילוסופי שבתפיסות הזן אודות הקשר בין הגוף לתודעה, ובין האדם לטבע.  

בלי להתכוון הסרט יסגיר בפנינו מגבלה נוספת. לצד היופי והעושר התרבותי הנפרש לפנינו, ניצב הבמאי בפני האתגר כיצד להעביר את ההקשר החברתי הרחב בו נטוע המנזר ואליו קשורים חיי חניכיו הסיניים. הביקורת החברתית בסרט מעודנת ומובלעת, בבחינת מגלה טפח ומכסה טפחיים ולמעשה הופכת את חייו השוקקים של המנזר שממשיכים מסורת בת חמש עשרה מאות לחידה אנתרופולוגית מרתקת. 

באירוע הפתיחה של הפסטיבל הקרנת הסרט תוקדם על ידי מופע של אמנויות הלחימה בישראל. חניכי שוטוקאן קרטה דו ירושלים בהדרכת יוסי אסרף יציגו בפנינו מופע שלמעשה מטמיע חלק מערכיו שמקורם במסורת קונג פו בסגנון שאולין, ביניהם יכולת הגנה עצמית, במקרה של קרטה בידיים ריקות באופן מילולי, והעקרונות הפילוסופיים של אימון תודעה המשולב בפיתוח טכניקות גופניות, שמירה על עקרונות אתיים והדגשת הקשר בין האדם לעולם הסובב. אף כי בין קרטה דו וקונג פו של שאולין יש הבדלים רבים תוכלו להיווכח גם בהיבטים שחוזרים על עצמם בכל אמנויות הלחימה המזרחיות שהחלו את דרכם במקדש שאולין שברכס סונג.  

מחכות לראותכן.ם,

תמר אלאור ולידיה גינזבורג

לתוכניה של הפסטיבל:

https://jer-cin.org.il/he/lobby/anthropology_film_festival_12_edition

לקריאה נוספת: