"> איפה היינו בשבעה באוקטובר ומה נזכור מזה? – ורד ויניצקי-סרוסי בפודקאסט המעבדה – בחברת האדם
הירשם לניוזלטר שלנו
קרדיט: דניאל חנוך

איפה היינו בשבעה באוקטובר ומה נזכור מזה? – ורד ויניצקי-סרוסי בפודקאסט המעבדה

מאיפה הגיעו הסרטים הצהובים למחאה להחזרת החטופים? מהי ההשפעה של זיכרון הקורונה על ימינו? מדוע מלחמות מסוימות נזכרות יותר וחלק פחות? מה מיקום הנשים בזיכרון? וכיצד תראה האנדרטה של האירועים האחרונים? פרופ' ורד ויניצקי-סרוסי מהמחלקה לסוציולוגיה אנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית משוחחת עם ויויאנה דייטש במסגרת הפודקאסט "המעבדה" בכאן, לסדרה בת ארבע תוכניות העוסקת בזיכרון הקולקטיבי ובשאלת הזיכרון של מלחמה הנוכחית. 

הפרק הראשון מתמקד בזיכרון קולקטיבי באופן כללי, בדרך בה הוא נוצר ומשתמר ובחשיבותו לבניית האומה. כמו כן מדובר בפרק על הדרך בה היהדות והציונות השפיעו על הפיכת ישראל למעצמת הנצחה וזיכרון.

הפרק השני דן לעומק בזיכרון של עבר בעייתי תוך סקירת סוגיית הזיכרון של רצח רבין, בשאלה כיצד זוכרים טראומה לאומית ואיך מנציחים אותה. בנוסף מתעסק הפרק בשאלת הזיכרון של האירועים האחרונים והאם נזכור אותם כאירוע אחד או דווקא נזכור את השביעי באוקטובר ואת המלחמה שאחריה באופן נפרד.

הפרק השלישי מתעסק בזיכרון המלחמות ובהשפעת ההווה על הנצחת העבר והשפעת העבר על זיכרון ההווה. מדוע מלחמות מסויימות נזכרות יותר כמו מלחמת יום הכיפורים ואילו מלחמת ההתשה נשכחה באופן יחסי מהציבוריות הישראלית? כיצד הווה וסוגיות השעה משפיעות על הנצחת המלחמות בסרטים השונים?

בפרק הרביעי והאחרון בסדרה מדברות דייטש וויניצקי-סרוסי על מחקרה הנוכחי שמתעסק בזיכרון מגפות. הפרק עוסק בדרך בה מגפת הקורונה משפיעה על הזיכרון שלנו, בין אם העלה מהאוב של זיכרון מגפה אחרת ובין אם בדרך בה היא מעצבת את דרך בה אנחנו לומדים וגרים. בנוסף הפרק עוסק בשאלה האם אנחנו זוכרים רק אירועים עצובים ואיך מאפיינים תרבותיים תורמים להנצחות שונות.

הפרקים המלאים באתר כאן

עוד תוכן של ויניצקי-סרוסי על זיכרון באתר בחברת האדם: