"> אנתרופולוגיה של חנוכה וחגי אור אחרים – בחברת האדם
הירשם לניוזלטר שלנו

אנתרופולוגיה של חנוכה וחגי אור אחרים

אין דבר כזה "סדר חנוכה" וגם לא לילה לבן כמו ב"טיש שבועות", אבל רבים ורבות מאיתנו מתאגדים בימי החג להדלקת נרות עם חברים או משפחה. מלבד הברכות וקריאות ה"אמן" מול האש, זאת הזדמנות טובה להעמיק במקורות חג האורים, ללמוד יחד ולשתף עוד א.נשים במבט האנתרופולוגי. אספנו עבורכם מאגר תכנים עם מגוון מקורות, טקסטים ואנקדוטות מעניינות על חנוכה. תוכלו לקרוא אותם יחד בהדלקת נרות או להכין על בסיסם תוכן מעניין למפגש!

1. סורה מפני האור! לא רק בחנוכה

חשבתם שהדלקת אש והמסר של "ניצחון האור על החושך" ייחודי ליהודים? תחשבו שוב. אמיר פרייברג כותב על מנהגים וטקסים הכוללים הדלקת אש במדינות ותרבויות שונות. החל מפסטיבל האורות "דיוואלי" בהודו, דרך "נורוז", ראש השנה הפרסי ועוד…

2. פולחני האש: ממדורות לנרות

ידעתם שבעבר רוב הטקסים כללו מדורות גדולות והקרבת קורבנות? אז מדוע ביהדות ובנצרות עברו ממנהגים כאלו להדלקת נרות בודדים? ד"ר משה בלידשטיין (החוג להיסטוריה, אוניברסיטת חיפה) מציג את ההשערות השונות לגבי המפנה ומספר על תכונותיה הפלאיות והמיוחדות של האש אשר הפכו אותה מאז ומתמיד לתופעה רבת עוצמה בדתות רבות.

3. טובל בשמן (טראנס) רגליו: המסע המפותל אל הסופגנייה

אם תשאלו אנשים רבים מה הדבר הראשון שעולה להם בראש כשהם שומעים "חנוכה"? הם יענו – "סופגניה"! אבל פרופ' נמרוד לוז טוען שהסופגניה, מעבר להיותה מזיקה בריאותית היא גם מנותקת משורשי המקום וממנהגי החג.

4. תהליכי הגורמטיזציה של שמן הזית הישראלי

נס פך השמן? איך הפך שמן הזית הישראלי ממוצר זול בעל מעמד נמוך ובעייתי למוצר גורמה ובוטיקי? פרופ' נמרוד לוז כותב על השינויים ביחס של החברה הישראלית לשמן הזית ועל השפעות הביקוש ל"דיאטה מזרח תיכונית" מעבר לים.

5. פך השמן הוא אגדה מאוחרת, הסביבון הוא רולטת מהמרים ודמי החנוכה הם ניסיון להשיב מלחמה לחג המולד.

אילון גלעד, סופר וחוקר יהדות במאמר ל"הארץ" על המיתוסים ומקורות מנהגי חג החנוכה. הוא מסביר איך חג שנחשב שולי ביהדות הפך לאחד הסמלים היהודיים הבולטים מעבר לים וגם כאן בישראל.

6. חזקי שוהם – חנוכה "פה" ו"שם": שני סיפורי חג שונים בשתי תרבויות יהודיות מודרניות

"חנוכה אולי נראה דומה בכל מקום, אבל המשמעויות שלו משתנות כל הזמן", כך מספר פרופ' חזקי שהם בסרטון קצר ומרתק על מקורות החג ותהליכים חברתיים ותרבותיים שעיצבו אותו, את האופן בו יהודים ברחבי העולם חוגגים אותו ואת המסרים החבויים שהוא מעביר.

7. פודקאסט "בר דעת" עם ד"ר אבנר אקר על חג המכבים

איך הפך סיפור המכבים לחלק בלתי נפרד מהנרטיב הציוני? מדוע חז"ל התייחסו אליו פחות מאשר אנשי התנועה הציונית? מי היו המכבים ומי היה אנטיוכוס? ד"ר אבנר אקר התראיין לפודקאסט "בר דעת" מבית אוניברסיטת בר אילן ועשה סדר בסיפור.

מוזמנים להפיץ את מאגר הטקסטים והמקורות שאספנו לחברים ומשפחה וכמובן לשלוח לנו תכנים נוספים לעמוד בחברת האדם בפייסבוק.