"> חיים כצמן ז״ל על יצירת ילידיות של מתיישבים בחלוצה – בחברת האדם
הירשם לניוזלטר שלנו

חיים כצמן ז״ל על יצירת ילידיות של מתיישבים בחלוצה

לזכרו של חיים כצמן

ב-7 באוקטובר נרצח ד״ר חיים כצמן בביתו שבקיבוץ חולית, כאשר ניסה להגן על שכניו בקיבוץ. כצמן היה סוציולוג פוליטי, איש אדמה, איש שלום ומוזיקה. מחקריו עסקו בסוציולוגיה התרבותית והפוליטית של ציונות הדתית על גווניה ובעיקר במגמות בה אחרי ההתנתקות.

אחד ממאמריו האחרונים שפורסמו, אשר יצא כפרק בספר כמה שבועות לפני הירצחו, עסק באנשי שלושה ישובים שהיו שכניו בעוטף עזה – ישובי חולות חלוצה, שהוקמה בעיקר (אבל לא רק) על ידי מפוני גוש קטיף מהציונות הדתית. 

בעזרת עבודה אתנוגרפית כצמן שירטט במאמרו את הדרכים בהם המתיישבים מייצרים וטוענים לילידות במרחב שאין הוכחות שגרו בו בעבר יהודים. בעזרת שלושת הישובים במרחב הוא מציג שלושה דגמים שונים של ילידיות ויצירתה: ילידיות רוחנית – באמצעות פעולת ההתיישבות ואמונה; ילידות פוליטית – בעיקר בעקבות הטראומה של עקירת חלק מהמתיישבים מגוש קטיף, וילידות המתאפיינית כרצון לחיות במרחב שכולל רק אוכלוסיה יהודית. 

כצמן מצליח להראות במאמרו את המגוון של מופעי הילידות ומוסיף מורכבות לתיאוריות שכיום מופיעות במקומות רבים באקדמיה העולמית בצורתן הפשטנית. 

למאמרו של כצמן – Indigeneity after Destruction Religious Zionist Settlers in Halutza

הפרק של כצמן חלק מהספר Settler-Indigeneity in the West Bank שנערך על ידי רייצ'ל פלדמן ואיאן מקגונגל. הספר בוחן את מושג הילידיות בקרב מתיישבים בגדה המערבית ומציעה גישה רב תחומית ומעמיקה בתוך ההקשר של יצירת הטענה לילידות בתוך ההקשר הפוליטי, היסטורי וקולוניאלי, ומציע מבט מורכב על הסוגיה.

מעבר לפרק של כצמן (שהוא היחידי שאינו עוסק בשטחים), מופעים בספר פרק של אריאל הנדל, דניאל מונטרסקו ורפי גרוסגליק על חקלאות אורגנית בקרב מתיישבים יהודים בשטחים; רייצ'ל פלדמן על מגדר, ילידיות והתיישבות; איאן מקגונגל על ייצור היין וחיבור לתקופת התנ״ך; אמילי שניידר על תיירים יהודים אמריקאים ליברליים בחברון; אמיר רייכר על חיקוי של מאפיינים פלסטינים ובדואים על ידי מתנחלים יהודים בשטחים; ופרק מסכם מאת ראיף זריק. 

כצמן הסתמן כחוקר מבריק ומקורי, שרק התחיל בדרכו המחקרית והיצרתית

יהיה זכרו ברוך 

עוד בנושא