"> ספר חדש לאנתרופולוג עמנואל מרקס – בחברת האדם
הירשם לניוזלטר שלנו

ספר חדש לאנתרופולוג עמנואל מרקס

ספר חדש לפרופ' עמנואל מרקס מאוניברסיטת תל אביב, מראשוני האנתרופולוגים הישראלים, חתן פרס ישראל וזוכה אות מפעל חיים של האגודה האנתרופולוגית הישראלית. ספרו החדש בהוצאת רסלינג נקרא "אלימות מצד המדינה" ועוסק בגרמניה הנאצי בשנים 1938-1941.

"ספרו החדש […] מנתח אלימות מצד המדינה בראי שלוש שנים גדושות אירועים בהיסטוריה של גרמניה הנאצית – פרעות ליל הבדולח, הכיבוש של פולין והפלישה לרוסיה הסובייטית…"

"המחבר מסתמך על בחינה חוזרת של הספרות ההיסטורית והסוציולוגית ביחס למלחמת העולם השנייה והשואה, וכמו כן על עיתונות בת הזמן ועדויות של שורדים. הוא מצא שהגייסות הנאציים השתמשו ללא הרף באלימות קיצונית, לצורך ושלא לצורך. הנאצים ראו באלימות את מקור הכוח, ובכך היו דומים למדינות אחרות, אלא שהם השתמשו באלימות בצורה מסיבית יותר. מתברר שעצם קיומם של צבאות וארגונים חמושים אחרים גורם לכך: כל מדינה מקיימת ארגונים חמושים כדי לשמור על גבולותיה ועל הסדר הציבורי; ארגונים אלה דרוכים תמיד לפעולה, אך במשך תקופות ארוכות הם חסרי תעסוקה. הנהגת המדינה עומדת בפני הפיתוי המתמיד להטיל על הכוחות המזוינים משימות מגוונות. הכוחות מבצעים את המשימות באמצעים העומדים לרשותם, ובראשם אלימות. המשטר הנאצי הגיע לידי כך שהפעיל אלימות רצחנית נגד היהודים ושאר האזרחים במידה שווה כמעט. וזאת לדעת, כל מדינה עלולה בתנאים מסוימים להידרדר למצב כזה."

חיים חזן על עמנואל מרקס

פוסט לרגל יום הולדתו השמונים ושש