"> הענקת אות מפעל חיים לפרופ' משה שוקד – בחברת האדם
הירשם לניוזלטר שלנו

הענקת אות מפעל חיים לפרופ' משה שוקד

בפתחו של הכנס השנתי ה-49 של האגודה האנתרופולוגית הישראלית ב-2021, הוענק לפרופ' משה שוקד מאוניברסיטת תל אביב אות מפעל חיים. משה שוקד הוא מבכירי האנתרופלוגים בישראל,  מחקריו עסקו בין היתר בעולים מצפון אפריקה לישראל וצאציהם. את עבודת הדוקטורט ביצע תחת הנחייתו של מקס גלקמן, שאחראי להכשרתם של רבים מראשוני האנתרופלוגים הישראליים. את אות מפעל החיים מקבל פרופ' שקד כהוקרה על תרומתו רבת השנים לאנתרופלוגיה הישראלית ובכלל.

מתוך הנימוקים של ועדת השופטות בה חברות: פרופ' תמר אלאור, ד"ר קרן פרידמן-פלג ו ד"ר רוית תלמי כהן:

 "למשה שוקד שמורה זכות מייסדים בהפיכתה של האנתרופולוגיה, לתחום דעת וחקר פורה בנוף האקדמי בישראל. לצד דבקות ארוכת שנים באתוס האנתרופולוגי של עבודת שדה, הרי שעשייתו של משה מאופיינת בעושר אתנוגרפי וסגנוני. בעוד שראשית כתיבתו נטועה הייתה בתקופה המכונה ״ריאליזם אתנוגרפי״, הרי שבהמשך, הבקיעה עבודתו של משה דרך אל מחוזות חדשים. מושאי המחקר שלו התקרבו אל הבית, והוא התבונן בתהליכי הענקת המשמעות אותם קיימו, בתוך המתח שבין מרכז לשוליים, ותוך שימוש בסוגות כתיבה אשר נעו מן ״התיאור הגדוש״ אל המבט הרפלקסיבי הפוסט-מודרני. פרסומיו הרבים והעקביים לאורך השנים, בבמות מקומיות ובינלאומיות כאחד, כמו גם דור התלמידות והתלמידים שהקים, לבדו ועם שותפים לדרך, הם עדות חיה וחשובה, לגלגוליו של האתוס האנתרופולוגי בין הקשרים שונים וסגנונות מגוונים, כפי שהם מגולמים בדמותו של אנתרופולוג אחד, יחיד ומיוחד".

לאחר הצגת הנימוקים של חברות הועדה שיתפה בשבחיה שלה חברת הועדה ד"ר קרן פרידמן-פלג, תלמידתו לשעבר של שוקד, יחד עם שבחים שאספה מחברים וקולגות נוספים. פרופ' מאירה וייס  מעידה כי: "התעוזה… סמן דרך בעבודתו" משה שוקד הוא אור ברמזור, לא רק במחקר האנתרופלוגי שהוא מפיק ללא לאות, אלא גם ביכולת ההשתנות ובדיקת גבולות הז'אנר. […] הכתיבה המשה שוקדית״, הוסיפה מאירה, ״מפעימה ומרגשת, לא פחות מאשר הנושאים המגוונים בהם בחר לעסוק״. ד"ר יהודה יעקבסון שששיתף את חווית הלמידה שלו אצל שוקד מעיד כי: "חזר גם הוא אל החוויה הזו של ׳להיות תלמיד של משה׳: ״משה שוקד בשבילי, בשבילנו, הוא בבחינת בור סוד שאינו מאבד טיפה – מופת אקדמי כאנתרופולוג, מורה לחיים וחבר. […] הסטנדרטים שהציב משה״, המשיך יהודה, ״הדרישות לעבודת שדה מעמיקה, אמפירית, חתירה לאובייקטיביות, מודעות, רפלקסיביות, ספקנות, עבודת ספריה רחבה – כל אלה היו ללא פשרות אצלו״.

בהמשך לדבריה של ד"ר פרידמן-פלג הוקרן סרטון בו מברכים ישירות חברים וקולגות את פרופ' שוקד. שם הוא הוא מתואר בין היתר כ-"מורה דרך וחבר לחיים" על ידי ד"ר מלכה שבתאי, או על ידי ד"ר ירון יבלברג שמדגיש את כיצד פרופ' שוקד "מדבר בגובה העיניים, כמו בן אדם." את הדיון חתמו דבריה של חברת הועדה ד"ר תלמי כהן ותודות מצידו של פרופ' משה שוקד עצמו לחבר השופטות ויתר הנוכחים והנוכחות שנכחו במושב החגיגי.