"> טרנספורמציה עצמית בתיירות התנדבותית – בחברת האדם
הירשם לניוזלטר שלנו

טרנספורמציה עצמית בתיירות התנדבותית

הרעיון שטיול יכול להיות חוויה טרנספורמטיבית עבור תיירים, רווח בספרות האקדמית על תיירות ובשיח הפופולרי. בייחוד טיולים ארוכים בשלבי מעבר בחיים, המתוארים לא פעם כמסע לחיפוש עצמי או להבנה עצמית. בשנים האחרונות, המחקר האקדמי נע מדיון בחוויה טרנספורמטיבית כמוטיבציה ליציאה לטיול או כתוצאה של הטיול, לעבר עיסוק באופנים שבהם הטיול מזמן חוויה טרנספורמטיבית. בעוד שכתיבה זו היא קונספטואלית או לחלופין מתבססת על עדויות של תיירים, במאמר שפורסם בכתב העת Annals of Tourism Research בוחנת נטע כהנא את התפקיד שממלאים ספקי תיירות ביצירה של חוויה טרנספורמטיבית.

כהנא התמקדה בתיירות התנדבותית, שהיא שילוב של התנדבות במהלך טיול, משתי סיבות מרכזיות. ראשית, סוג תיירות זה מקושר במחקר עם טרנספורמציה אישית, ושנית ארגוני תיירות התנדבותית משמשים גורם מרכזי בתיווך הפעילות למתנדבים. במסגרת המחקר כהנא הצטרפה כמתנדבת לפרויקט תיירות התנדבותית למשך חודש, וביצעה תצפית משתתפת. על בסיס תצפית זו, היא מראה כיצד הארגון מעודד ומנחה את המתנדבים להפוך להיות הגירסא היותר אותנטית שלהם. כהנא מציעה להבין את פעילות הארגון לאור החשיבות התרבותית שמיוחסת לאותנטיות בחברות פוסט-תעשייתיות, והכמיהה לאותנטיות בחוויה התיירותית. בתרבות המערבית העכשווית חיבור וביטוי עצמי הפכו אידאלים מרכזיים.

פעילויות פנאי מגוונות כמו חוגים וסדנאות משמשות אנשים ״להתחבר״ לעצמם או להבין טוב יותר את עצמם. תיירות היא דוגמא לפעילות מהן זו. תיירות מזמנת יציאה פיזית וזמנית מחיי היום יום, ומפגש עם מקומות, אנשים וחפצים ששונים ממה שמוכר לתיירים מחברת הבית שלהם, ושלעיתים אף נתפסים כבעלי איכויות אותנטיות. היציאה  מהיום יום והמפגש עם הלא מוכר והאותנטי מעוררים לא פעם אצל תיירים שאלות על המוכר והמובן מאליו,  ומובילים אותם לחקירה אישית שדרכה מתאפשר חיבור לעצמי ה״אמיתי״, מה שמכונה בספרות המחקרית, אותנטיות קיומית. לכן, הכמיהה לאותנטיות, בין אם מדובר באותנטיות שקשורה למרחבים ואובייקטים פיזיים ובין אם מדובר באותנטיות שקשורה לחוויה קיומית של חיבור לעצמי, היא בין הכוחות המרכזיים שמניעים את הפעולה התיירותית.

נטע כהנא

לאור הבנה זו, אותנטיות היא אחד המושגים המרכזיים בחקר תיירות מראשיתו. במאמר מכונן הציעו סקוט כהן ואריק כהן (Cohen & Cohen, 2012) להבין את האותנטיות לא רק כמושג, אלא גם כתהליך שדרכו שחקנים חברתיים שונים (ספקי תיירות, מדינות ועוד) יוצרים אותנטיות – מה שהם מכנים אותנטיפיקציה (Authentication), דהיינו אותנטיות כתוצאה של תהליך דינמי של מתן משמעות. עד כה המחקר התמקד באותנטיפיקציה של אובייקטים, דוגמת חפצים או מקומות, כאשר אותנטיות קיומית שימשה רק כחולייה בתהליך. בשונה מכך, כהנא מראה במאמרה שאותנטיות קיומית יכולה להיות גם היעד של תהליך, ובמקרה כזה, אותנטיות של אובייקטים משמשת חולייה בתהליך שתכליתו להוביל לחוויה של אותנטיות קיומית. כלומר, לחוויה של הכרה וחיבור לעצמי.

כהנא מסמנת שתי דרכים מרכזיות שבאמצעותן הארגון מבצע תהליך מעין זה. בדרך הראשונה, הארגון ונציגיו הציגו את אתרי ההתנדבות כאותנטיים יותר ממרחבים חברתיים אחרים, לרבות המרחב התיירותי, ועודדו את המתנדבים לחוות את ה״אותנטיות״. למשל, אם במהלך הטיול שהו המתנדבים במרחבים תיירותיים שבהם התנאים הפיזיים שונים מן המוכר להם בחברת הבית, במהלך ההתנדבות המתנדבים שהו במרחבים השונים גם מהמרחב התיירותי. צוות הארגון הזכיר תדיר בפני המתנדבים את השוני בין המרחבים, והדגיש שזהו האופן בו מרבית התושבים המקומיים חיים. בנוסף, צוות הארגון הפציר במתנדבים להתנסות ולחוות את התנאים הפיזיים השונים, ולחקור את התחושות שלהם, כדי ללמוד משהו חדש על עצמם.

הדרך השנייה שבה הארגון ניסה להוביל את המתנדבים לחוויה של אותנטיות קיומית היא שימוש בטכניקות שיח שעודדו את המתנדבים להביט ״פנימה״ – על עבר העצמי – תוך הדגשת החשיבות של חיבור אל העצמי האותנטי. למשל, אחת הטכניקות המרכזיות שבה השתמשו נציגי הארגון הייתה הפניית שאלות למתנדבים. השאלות עסקו אומנם בנושאים כלליים, אבל ההנחיה שנתן צוות הארגון למתנדבים הייתה לחפש את התשובות ״בפנים״. טענת צוות הארגון הייתה למעשה כי למתנדבים יש כבר את התשובות והידע בפנים, והם רק צריכים לשאול את עצמם את השאלות ה״נכונות״. שתי הדרכים הללו ביחד, לטענת כהנא, עודדו את המתנדבים להרהר במה שהם תופסים כמובן מאליו, ולחקור את עצמם. ממצאי המחקר וההרחבה המושגית שמוצגת בו תורמים להבנה של טרנספורמציה בתיירות, והם רלוונטיים גם לחוקרים שעוסקים בפרויקט העצמי במודרנה המאוחרת על רבדיו השונים, ולחוקרים שמתעניינים בפיתוח בין־לאומי.

Cohen, E., & Cohen, S. A. (2012). Authentication: Hot and cool. Annals of Tourism Research, 39(3), 1295–1314. https://doi.org/10.1016/j.annals.2012.03.004

המאמר המלא.

עוד בנושא:

קרדיט תמונה ראשית: Image by Cheng from Pixabay