"> דפנה הירש על תיאוריות של גבריות במבט ביקורתי – בחברת האדם
הירשם לניוזלטר שלנו

דפנה הירש על תיאוריות של גבריות במבט ביקורתי

פורסם לראשונה ב-2.2.2018

ברכות חמות לדפנה הירש, מרצה בכירה במחלקה לסוציולוגיה, מדע המדינה ותקשורת באוניברסיטה הפתוחה, על זכיתה בפרס המאמר המצטיין של האגודה הסוציולוגית הישראלית לשנת 2018. זוהי הזדמנות נהדרת לשתף שוב את המאמר הזוכה מי גבר? תיאוריות של גבריות במבט ביקורתי, אשר פורסם ב-2017 בכתב העת תיאוריה וביקורת. הירש בוחנת במאמר את שתי התאוריות המובילות בחקר הגבריות ומציעה לחשוב על הגבריות במונחים של הביטוס, הון ורפרטואר של דגמי פעולה ותפיסה, שבבסיסם סדרה של עקרונות מארגנים.

תקציר המאמר

"מהי גבריות? ואיך לחקור אותה? האם גבריות היא המגדר שהוא אחד, בפרפרזה על איריגארי? או שמא אין גבריות אחת אלא "גברויות", כפי שהציעה רייווין קונל? במאמר זה הירש מבקשת לבחון שתי הצעות תיאורטיות סוציולוגיות להבנת הגבריות, אשר מהן נגזרות גם פרספקטיבות מחקריות שונות. האחת, זו של קונל, הפכה זה מכבר להגמונית במחקר הגבריות, ובכלל זה במחקר על גבריות בישראל. השנייה, זו שהציג פייר בורדייה בחיבורו השליטה הגברית, ספגה ביקורות רבות מצד חוקרות פמיניסטיות. עם זאת, במקביל מתקיים גם דיון פמיניסטי עשיר על תרומתו הפוטנציאלית של הקורפוס התיאורטי של בורדייה למחקר הפמיניסטי של יחסי המגדר – דיון המתפלמס עם בורדייה אך גם שואב ממנו. הירש מבקשת להראות כי שתי הגישות מציעות תובנות חשובות להמשגת הגבריות, אולם בשתיהן יש גם בעיות. היא מציעה שמושגי ההביטוס וההון של בורדייה מועילים בהקשר של מחקר הגבריות. בעקבות הסוציולוג מייקל שוולבה, המחברת טוענת כי יש דרכים רבות לסמן "עצמי גברי" אך לא ריבוי של "גברויות". שוולבה מגדיר "אקטים גבריים" כאקטים המסמנים יכולת שליטה והתנגדות להישלטות, ואילו הירש מציעה לחשוב על הגבריות כעל רפרטואר של דגמי פעולה ותפיסה, שבבסיסם סדרה של עקרונות מארגנים. החשיבה על גבריות במונחים של הביטוס ורפרטואר מסיטה את המבט מ"גברויות" לאופנים שונים של "עשיית הגבריות" בבחינת פרקטיקה שבה שחקנים חברתיים ממוקמים חברתית מממשים דגמים תרבותיים מסמנים באופן תלוי הקשר. בה בעת, הסתירות הטמונות ברפרטואר הגבריות, וכן גם העובדה שלא כל הדגמים שווי מעמד מבחינת סימונו של "עצמי גברי", מאפשרות להסביר מדוע לא תמיד שוררת התאמה בין היררכיה חברתית להיררכיה של גבריות, כפי שעולה מהמודל של קונל. כמו כן, חשיבה על גבריות דרך מושג ההון מאפשרת לשאול שאלות באשר לאופני עשיית הגבריות שאותם אפשר לתרגם לרווחים במרחבים חברתיים מסוימים".

עוד על דפנה הירש

תמונה: כרזת הסרט "הוא הלך בשדות" (1967) בכיכובם של אסי דיין ואיריס יוטבת)

הגהה: אורלי ניטיס יעקובי