"> קונספירציות בשעת חירום – שיחה עם אדם קלין אורון – בחברת האדם
הירשם לניוזלטר שלנו

קונספירציות בשעת חירום – שיחה עם אדם קלין אורון

מה הן תיאוריות קונספירציה, למה הן צצות בעיקר ברגעי משבר ומה ההבדל בין אמונה בקונספירציה לבין השקפת עולם קונספירטיבית? רותם קליגר מראיינת את ד״ר אדם קלין אורון, אנתרופולוג המתמחה דת, אמונה, כתות וקונספירציות

"תקשיבו לי ותקשיבו לי טוב. אין מצב בעולם שיכולה להיות כזאת התקרבות לגדר בלי שאנחנו נדע מזה… לא יכול להיות מצב, שום מצב… היו מעירים אותי בלילה על יונה, על חסידה שהתקרבה לגדר, על מקק שעבר מתחת לגדר, היו מקפיצים את כל הגזרה. איך נכנסו עם טרקטורים 400 איש ואף אחד לא שם לב?… יש איזשהו סיכוי שמישהו מבפנים עזר לזה לקרות? כי אחרת, זה לא אפשרי. זה פשוט לא אפשרי…" (לינור גבאי סביניק).

לינור גבאי סביניק היא משפיענית ויוצאת "האח הגדול" עם מעל 230 אלף עוקבים באינסטגרם. הציטוט לעיל לקוח מתוך סרטון שהעלתה לפלטפורמה ביום שבת, השביעי באוקטובר. בתוך זמן קצר הסרטון הפך ויראלי והגיע למעל מליון ושבע מאות אלף צפיות. לינור ששירתה כתצפיתנית בעצמה, העלתה שאלה, ככל הנראה בתום לב ומתוך פחד אמיתי – האם יכול להיות שחדירת המחבלים לישראל באותה שבת התאפשרה בעזרת סיוע במפנים? חפרפרת? קבוצה של בוגדים? התגובות לא איחרו לבוא. תצפיתניות נוספות, לוחמים ואזרחים כתבו שהם מסכימים, שמדובר בבוגדים ושמישהו "מכר" את אזרחי המדינה לחמאס. כך נוצרה תיאורית הקונספירציה הראשונה במלחמת "חרבות ברזל".

כדי להבין מדוע עתות חירום משמשות קרקע פוריה לצמיחת תיאוריות קונספירציה, כיצד משפיעות עליהן הרשתות החברתיות ומה ההבדל בין אמונה בקונספירציה לבין השקפת עולם קונספירטיבית, פנינו לד"ר אדם קלין אורון, ראש תחום שיח ציבורי במכון ון ליר וחוקר בתחומי דת, אמונה, כתות וקונספירציות.

ד״ר אדם קלין אורון

"צריך להבדיל בין קונספירציה לבין תיאוריית קונספירציה. קונספירציה מתרחשת כאשר קבוצה של שחקנים חזקים פועלים מאחורי הקלעים בניגוד להצהרות הפומביות שלהם כדי לקדם אינטרסים אישיים, לפעמים בניגוד לאינטרסים של הכלל. כלומר, יש פה אלמנטים של חשאיות, של רמיה, של קידום אינטרסים אישיים ושל קבוצה קטנה שפועלת יחד בסתר. יש מצבים שבהם מתרחשות קונספירציות. למשל כבר קרה בהיסטוריה שיושבי ראש של בנקים התאגדו יחד ותיאמו עמלות. כלומר – הם פעלו באופן קונספירטיבי", הוא מסביר.

"לעומת זאת, תיאוריית קונספירציה היא הטענה שבמקום מסוים מתרחשת קונספירציה: כשהדגש הוא על טענה, לא על עובדה ידועה. למשל פחות או יותר כל השמאל הישראלי מאמין בתאוריית קונספירציה על ביבי. כשביבי אומר שהוא פועל למען המדינה אנשים טוענים – 'מה פתאום! יש לו אינטרסים סודיים מאחורי הקלעים, גורמים בחו"ל מניעים אותו או שרה מניעה אותו, הוא פועל רק כדי למנוע את המשפט שלו', אבל הוא הרי מעולם לא אמר שהוא עושה דברים כדי למנוע את המשפט שלו. לכן כל טענה כזאת היא טענה שיש בה אלמנטים של תיאורית קונספירציה. זה לא אומר שאלו טענות שגויות. תיאוריות קונספירציה הן לא בהכרח שקריות", ממשיך ד"ר קלין אורון.

בדבריו הוא מדגיש כי באופן עובדתי לפעמים מתרחשות קונספירציות; יש פעמים בהן קבוצה קטנה באמת פועלת מאחורי הקלעים על מנת לקדם אינטרסים אישיים על חשבון הכלל, אבל יש גם פעמים שבהן ההצהרות הפומביות של הקבוצה הן אמינות וחשופות לכל. במילים אחרות – רק בגלל שתיאוריה כלשהי עונה על ההגדרה של תיאוריית קונספירציה זה לא מעיד אם היא שקרית או נכונה. 

בין הגדרה אקדמית להגדרה פופולרית

לצד ההגדרה האקדמית של קונספירציה ותיאוריית קונספירציה, ד"ר קלין אורון מציג גם את ההגדרה "הפופולרית", היומיומית, שעליה רוב האנשים חושבים כשהם טוענים שמישהו הוא "קונספירטור" או מאמין בתיאוריות קונספירציה כאלה ואחרות. "בפועל כשאנשים ביומיום אומרים על מישהו שהוא מאמין בתיאוריית קונספירציה הם לא מדברים על דברים כמו תיאום העמלות בבנקים. זה לא מספיק דרמטי. הם מתכוונים לתפיסה שבה תיאוריית הקונספירציה חושפת אמת נסתרת לגבי העולם, אמת שלפיה הוא מובל ברשעות ובמניפולציה נוראית על ידי אליטה רבת כוח וחסרת מעצורים. הם רואים את הקונספירציה ככוח המוביל בהיסטוריה, או לכל הפחות, כמשהו בקנה מידה אדיר. לכן רבים מהאנשים שמאמינים בתיאוריות קונספירציה תופסים את עצמם כסוכנים של חשיפה. הם רואים בעצמם חוקרים שפועלים כדי לחשוף רוע עצום, מסוכן ודרמטי. לא סתם אחת מתיאוריות הקונספירציה הכי מוכרות היא על יהודים ששותים דם של ילדים. זה הדבר הכי מזעזע שאפשר לדמיין ואנשים באמת מאמינים שזה קרה במציאות ורואים עצמם כחושפי האמת הזאת – ובימינו, אגב, לא רק על יהודים, אלא גם, נאמר, על הילרי קלינטון וביל גייטס", הוא אומר.

למה תיאוריות קונספירציה פורחות דווקא בזמן מלחמה, כמו עכשיו?

"יש כמה הסברים ואני אתחיל דווקא מההסבר המשני: תיאוריות קונספירציה פורחות איפה שיש עיסוק ברוע. כשרוע אמיתי מתממש בעולם, כמו שקרה בשבת שבה מחבלים חדרו לישראל, אנשים מנסים להסביר לעצמם איך זה יכול להיות. כמובן שיש לרוע הזה קונטקסט וכל מני נסיבות היסטוריות אבל על זה אף אחד לא רוצה לשמוע עכשיו. רוצים לשמוע על הרוע המוחלט של חמאס. אצלי למשל חצי מהפייסבוק קורא לחמאס נאצים. קודם כל כי ברור שהם אנטישמים, אבל גם כי הנאצים מגלמים בעייני היהודים את הרוע האולטימטיבי, החד משמעי. לתיאוריות קונספירציה יש משיכה לרוע הזה ויש להן גם הסברים מאוד ברורים וחזקים לגביו. היום לתנועות דתיות קשה להסביר למה יש רוע גדול בעולם (מה שמכנים תיאודיציה), אבל דווקא תיאוריות קונספירציה מסבירות את זה מאוד טוב. זה לא אומר שהן נכונות או אמינות, רק שיש להן הסבר ברור", הוא אומר. 

"הסיבה השניה והמרכזית היא שתיאוריות קונספירציה נפוצות יותר בזמנים של בלבול. בשגרה לכולנו יש מערכות אפיסטמולוגיות שמאפשרות לנו לחזות ולדמיין מה ככל הנראה יקרה בהמשך עם רמה מסוימת של ביטחון. כשהמערכות האלו נשברות אז מערכות הבנה ומשמעות מהשוליים הופכות מרכזיות יותר. במצבי חירום ההסברים הרשמיים של המשטר כבר לא מספקים אותנו ופתאום יש לתיאוריות אחרות הזדמנות להתחרות בנרטיב המרכזי", ממשיך ד"ר קלין אורון.

"תיאוריות קונספירציה מספקות הסברים פשוטים ומשכנעים. יש להן סיפור טוב למכור. לרוב הוא לא סיפור אופטימי או לוגי, אבל הוא פשוט והוא מסמן בצורה חד משמעית מי הם הטובים ומי הם הרעים. למשל, תיאוריית קונספירציה יכולה לטעון שכבר המון שנים ישנה קבוצה קטנה שפועלת מאחורי הקלעים כדי לשלוט בנו כמו בובות על חוט ולקדם את האינטרסים הגלובליים שלה. יש מי שקוראים לקבוצה הזאת אילומינטי, הפורום הכלכלי העולמי, יהודים או שמות נוספות. הקבוצה הזאת רוצה לייצר סדר עולמי חדש שבו היא תוכל לצאת אל קדמת הבמה ולשלוט בכולם באופן גלוי. אבל בגלל שקשה לשלוט בכל אנשי העולם, הם חייבים לדלל את האוכלוסיה ולחסל חלק גדול מהאנושות. זאת דוגמה לסיפור שעומד בבסיס של תיאוריית קונספירציה. והוא מופץ בקלות כי הוא קל להבנה וגם יש בו אלמנט פנטסטי, כמו בסיפור אגדה. הוא אמנם מוקצן אבל זה  דווקא הופך אותו למושך ומוצלח. דווקא בגלל שהזוועות שחמאס עשו כל כך נוראיות ובלתי נתפסות, אנשים מחפשים הסברים פשוטים שיתנו להם ביטחון ויסבירו להם איך דבר כזה התרחש", הוא מסביר.

ד"ר קלין אורון טוען שגם לפייק ניוז שרץ ברשתות החברתיות יש השפעה על התפתחות תיאוריות הקונספירציה. "פייק ניוז מייצר 'ערפל אפיסטמי'. אנשים לא יודעים מה נכון ולא נכון מה קורה ולא קורה. פייק ניוז עובד קצת כמו רכילות. כששומעים רכילות לא בטוחים אם היא נכונה אבל בטוחים שהיא מעניינת ולכן מפיצים אותה. זה הופך את המציאות למן מרק עכור ומעורפל ומאוד קשה להיות בטוחים מה אמיתי ומה שקרי. לכן תקופות שבהן מופץ הרבה פייק ניוז, הן דשן מוצלח לצמיחה של תיאוריות קונספירציה. התיאוריות מסדרות לך את העולם בצורה מאוד ברורה – מי בוגד ומי לא, מי טוב ומי רע, מי צודק ומי טועה", הוא אומר.

איזה תיאוריות קונספירציה שומעים בימים אלו?

"בימים הראשונים שמענו תיאוריות קונספירציה משמאל ומימין. השמאל אמר שביבי יזם את המלחמה כדי להסיח את הדעת מהמשפט שלו. בימין אמרו שהשמאל או ערביי ישראל או כוחות הבטחון בגדו בישראל ומכרו אותנו לחמאס. ברגע שגודל הזוועות נחשף, אז מהר מאוד שתי התיאוריות האלה די השתתקו, אם כי יכול להיות שכאשר יעבור ההלם הראשוני הן יחזרו. תיאוריה מרכזית נוספת היא שזו ההתחלה של 'אתחול מחדש של העולם', ולזה יש תסריטים מאוד ברורים. חיילים של האו"ם וסוכני ה-CIA יצאו עכשיו בפעולה שהם מתכננים כבר מזמן, והמטרה היא להצית מלחמת עולם שלישית כדי לדלל את אוכלוסיית העולם – אבל זו כבר תיאוריה של מי שהאמינו בתיאוריות קונספירציה כבר קודם", הוא מפרט.

לפי ד"ר קלין אורון ישנו הבדל בין אמונה בתיאוריית קונספירציה אחת לבין השקפת עולם קונספירטיבית שמתרחשת כאשר הפרט מתחיל לתפוס את כל המציאות סביבו דרך העדשה הקונספירטיבית. כלומר, מטיל ספק בכל גרסה רשמית שנמסרת לו ומאמין שאינטרסים אישיים חשאיים מניעים את העולם כולו במזימה ארוכת טווח, למשל כמו המזימה להתחיל מלחמת עולם שלישית כדי ליצור סדר עולמי חדש.

ד"ר קלין אורון מסביר שהשקפת העולם הקונספירטיבית היא של 'דואליזם גנוסטי'. "המילה 'גנוסטי' משמעה ידע והרעיון הוא שקיים ידע נסתר שהאליטה מחביאה וצריך לחשוף ולהוציא לאור. המילה 'דואליזם' מחלקת את העולם לשתי קבוצות – טובים ורעים, בני אור ובני חושך. בתפיסה של דואליזם גנוסטי יש לרוב גם קבוצה שלישית, שהיא אנשים 'אפורים', 'כבשים' או 'ישנים', שהם לא רעים במהותם, הם פשוט מהופנטים, הם עוד לא התעוררו והבינו את הקונספירציה. הם שבויים בתוך 'המטריקס'. לעומתם, בני האור הם 'ערים' או 'מפוכחים'. לפי התפיסה הזאת גופים כמו צה"ל וגם כמו חמאס שייכים לקבוצת 'האפורים' ונשלטים בפועל בידי סוכני האליטה הרשעים כדי לקדם את האינטרסים הרחבים יותר של אנשי החושך", הוא מסביר.

אז לפי תיאוריית הקונספירציה הזאת צה"ל והחמאס נמצאים באותו צד?

"התפיסה הזאת מעמידה את צה"ל וחמאס כביכול באותו צד. הרעיון הוא שמבלי לדעת, שניהם בעצם משמשים כבובות על חוט למען אותם אדונים שרוצים לפתוח במלחמת עולם שלישית. זה התסריט המקובל בכל מני קבוצות פייסבוק של קונספירציות. אבל דווקא עכשיו הוא לא מושך הרבה אנשים כי באמת קשה להם לדמיין את החמאס וצה"ל משרתים את אותו אינטרס. אז פתאום פחות מאמינים בתסריטים האלה, פחות מפיצים ומשתפים על זה פוסטים. להאמין שמישהו בתוך צה"ל פתח את הבסיסים בשישי בלילה כדי שלחמאס יהיה קל יותר להרוג אנשים בשבת זה לגמרי להוציא את עצמך מעם ישראל ורוב האנשים לא באמת מצליחים להתמסר לזה עד הסוף. זה לא עובד להם. זה טוטלי מדי אפילו עבורם. הרי הם לא חיים רק עם 'בני האור', הם עדיין חיים גם בין 'הכבשים' ורוב האנשים לא רוצים להיות נזירים לגמרי. אם הם יאמינו בזה הם ישלמו מחיר חברתי ואישי גדול מדי. המקסימום שרובם עושים עכשיו הוא ללכת חצי דרך ולהגיד – 'עם ישראל הוא חלק מהמחיר שבני החושך מוכנים לשלם למען הסדר העולמי החדש'", הוא טוען.

כאמור, אחת הסיבות המרכזיות שמושכות אנשים להאמין בתיאוריות קונספירציה ובמיוחד בזמני משבר ומלחמה היא הצורך בוודאות ובנרטיב ברור שיסביר את המציאות הכאוטית. משום כך ד"ר קלין אורון מבקש להזכיר – "העולם הוא לא פשוט, ואם מישהו מנסה לספק הסבר פשוט מדי, אז אני הייתי נזהר מזה", הוא אומר. "כשמישהו מנסה לסדר לכם את העולם בצורה קצת יותר מדי קלה שיש בה חלוקה מאוד ברורה בין טובים ורעים ובין בוגדים לנאמנים, תזכרו שזאת ההתמחות של תיאוריות קונספירציה. זה לא אומר שאין הסברים נכונים לגבי טוב ורע, אבל ברובם השחור והלבן לא עד כדי כך חדים", הוא מסכם.

עוד על קלין-אורון