"> האם יש דרך נכונה לגדל ילדים? – בחברת האדם
הירשם לניוזלטר שלנו

האם יש דרך נכונה לגדל ילדים?

האם יש דרך נכונה לגדל ילדים?

במאמר שפרסמה באתר aeon (שתורגם באלכסון), מנסה האנתרופולוגית פרנצ׳סקה מצנזאנה (מרכז רייצ׳ל קארסון לסביבה וחברה במינכן) לענות על השאלה הזאת. 

מצנזאנה חוקרת מעל לעשור את אנשי הרוּנָה באזור האמזונס באקוודור וגם נשואה לגבר שנולד שם. עם הולדת בנם הם החליטו לעזוב את ביתם באירופה ולעבור לגור בכפר בג'ונגל על מנת שיכיר את בני משפחתו שם. במהרה הם הופתעו לגלות שאנשי הכפר מגיבים בדאגה כשהם צופים בטיפולם המסור בפעוט. בעוד שמצנזאנה האמינה שעליה להשקיע בו את מירב תשומת לבה, קרובות המשפחה של בן זוגה ושכנותיה ניסו לעודד אותה "לשחרר" אותו.

כך היא גיבשה את תשובתה לשאלה: האם יש דרך אחת נכונה לגדל ילדים?

בקצרה: לא.

לדבריה: "כל פעולה של הורות היא תמיד ובאורח בלתי נמנע אתנו-תאוריה של הורות: מערכת של פרקטיקות שנועדו לעצב אדם טוב בחברה נתונה". 

כלומר, ההורות נחשבת טובה רק ביחס לאופן שבו היא מקדמת את הערכים והכישורים הנדרשים מהפרט הבוגר בחברה מסוימת. לכן בחברה אינדיבידואלית המקדשת את הפרט (כמו בישראל או בארה"ב), הורות טובה תחשב הורות ששמה את הילד במרכז ומעודדת את ההורים (ובמיוחד את האם) לענות לכל צרכיו באופן מיידי. ואילו הורות טובה על פי אנשי הרונה באמזונס תהיה כזאת שתעודד את הילד ליצור אינטרקציות רבות בקהילה, לפתח עצמאות, להכיר בצרכיהם של חבריו ובני משפחתו ותסייע לו לשרוד גם במקרה שהוריו ימותו. 

בנה של המחברת בערסל בכפר של בני רונה, האמזונס, אקוודור. תצלום: פרנצ'סקה מצנזאנה

מתוך תרגום המאמר באתר אלכסון (תרגום דפנה לוי, קישור בסוף הכתבה):

"נדהמתי כאשר יום אחד, ממש באמצע ההנקה, השכנה שלנו, לואיזה שישבה לידי, הניחה את ידה על השד שלי והוציאה את הפטמה מפיו של בני. הוא הביט בי בהפתעה. הוא רטן בקול רם. לואיזה צחקה. ״אתה רוצה את החלב שלך, תינוק קטן? אתה באמת רוצה אותו?״ היא לא הניחה לו להיצמד לשד שלי. התבוננתי בו מתגרה בו, וניסיתי להשתחרר ממנה בלי להיראות גסת רוח או מתגוננת מדי. ״האמא המסכנה שלך!״ היא המשיכה בלי לשים לב אלי, ״פשוט הנח לה! זה לא שלך!״ בני הפך סגול מזעם והתפתל בזרועותיי. לואיזה שבה וצחקה, הסירה את ידה ונישקה את ידו הקטנה. לא ידעתי איך להגיב. הרגשות שלי נעו בין בלבול לכעס. שאלתי את בעלי למה היא נהגה כך. הוא הביט בי בפנים חתומות. ״כדי להקל על התינוק! כדי ללמד אותו שהשד באמת אינו שלו״, הוא אמר בענייניות".

הפניות:

https://aeon.co/essays/why-runa-indigenous-people-find-natural-parenting-so-strange

המאמר מתורגם לעברית באתר אלכסון: 

https://alaxon.co.il/article/אצלם-הילד-לא-במרכז/

לאתר האישי של פרנצ׳סקה מצנזאנה
https://www.carsoncenter.uni-muenchen.de/staff_fellows/programs-and-projects/francesca_mezzenzana/index.html

קישור למאמר שלה בנושא בAmerican Anthropologist
Mezzenzana, F. (2020). Between will and thought: individualism and social responsiveness in Amazonian child rearing. American Anthropologist, 122(3), 540-553.‏