"> Jewish Revival Inside Out – ספר חדש בעריכת רחל ורצברגר ודניאל מונטרסקו – בחברת האדם
הירשם לניוזלטר שלנו

Jewish Revival Inside Out – ספר חדש בעריכת רחל ורצברגר ודניאל מונטרסקו

ספר חדש בעריכת רחל ורצברגר ודניאל מונטרסקו עוסק בחידוש השיח היהודי בהקשרים תרבותיים או דתיים. הספר עוסק במגוון של יוזמות תרבותיות, פרויקטים דתיים או פרקטיקות אישיות שניתן להגדירן כפועלות תחת החידוש היהודי.

מה משותף לפסטיבל הכליזמר בקרקוב בפולין לתוכנית 'כוהנת' האמריקאית המכשירה נשים יהודיות להיות כוהנות רוחניות, לבית חב"ד בסין ולישיבה החילונית בינה בתל-אביב? לכאורה, מעבר ל'יהודיותם' של כל הפרויקטים הללו —  לא הרבה. אולם למעשה, אם נתבונן בהם מקרוב נגלה שרובם ככולם מתבססים על שיח של תחיה או חידוש יהודי בהקשר התרבותי ו/או דתי. שחקנים בשדה יעידו כי הצורך בחידוש נובע מתחושה של חוסר שביעות רצון עם המצב הנוכחי  וההכרח החיוני להחיות ולחדש אותו. 

אסופת המאמרים Jewish Revival Inside Out , בעריכת רחל ורצברגר ודניאל מונטרסקו, עוסקת במגוון המסחרר של יוזמות תרבותיות ממוסדות יותר-או-פחות. אלה פרויקטים דתיים ופרקטיקות אישיות בקנה מידה גלובלי אשר ניתן לקבץ תחת הכותרת התחדשות ו/או תחייה יהודית. הספר בוחן את החיים החברתיים של המושג התחדשות יהודית (Jewish renewal) בהקשרים מקומיים כחלק מתנועה גלובלית של מיתוג זהות, חיפוש שורשים ורענון הרפרטואר התרבותי היהודי.  

הספר יצא לאור בעקבות כנס שנערך בפירנצה ב-2013. זהו הניסיון הראשון לבחון את המושג התחדשות יהודית מפרספקטיבה אנתרופולוגית רחבה וגלובלית שכוללת בתוכה גם התחדשות במובנה הדתי/רוחני וגם במובניה התרבותיים. התחדשות מתגלה גם כפיגורה של מודרניות במרדף עצמי בלתי נלאה וכן כצוהר להתחדשויות בגוון ניו-אייג׳יי מחד ולאומנים ושוביניסטיים מאידך. הפרקים השונים עוסקים במנעד הרחב שבין התחדשות יהודית חילונית בישראל, הממשק בין זהות מזרחית לחסידות ברסלב, דרך תנועות תחייה  תרבותית יהודית בערי אירופה, תנועת ״החבורה״ בשנות השבעים בארה״ב, ועבור בתפקיד שממלא החייאת העבר היהודי בתהליכים של חילון ולאומיות בפולין. 

בין הכותבים בספר: ניסים ליאון, שלמה גוזמן כרמלי, רחל ורצברגר, דניאל מונטרסקו, חנה צוברי, שאול מגיד, ג'ונתן בויארין ועוד.