"> קוסמולוגיה – בחברת האדם
הירשם לניוזלטר שלנו

קוסמולוגיה

מהי קוסמולוגיה, ואיך אפשר להבין אותה דווקא דרך תיאוריות קונספירציה?

למי זה לא קרה, לאחר משך זמן ממושך ברשת החברתית האהובה עלינו נתקלנו בקטע או סרטון של תיאוריית קונספירציה חדשה או ישנה, אולי על קיומם של חייזרים או אזור 51 הידוע בארצות הברית. קל למסמס את התיאוריות הללו כתיאוריה תלושה מהמציאות שמנסה למצוא הסבר לאירוע שלא ניתן להסבירו בצורה ברורה. 

בספרם של טוד סנדרס והארי ווסט "Transperacy and Conspiracy", הם מציעים רלוונטיות לתיאוריות הקונספירציה, שהיא בעצם קוסומולוגיה להבנת החברה. אבל מהי קוסמולוגיה בכלל? 

הקוסמולוגיה עוסקת בשאלות כיצד העולם עובד, לכן, ניתן להבין חברה לפי הקוסמולוגיה בה היא מחזיקה ומשתמשת. הקוסמולוגיה יכולה להגיע בדמות תיאוריה דתית, בשאלה איך נוצר העולם, או בהבנת ההיסטוריה וההקשרים של אותה חברה. הקוסמולוגיה נטועה בהקשרים היסטוריים ותרבותיים המקשרים אותה לחברה המחזיקה אותה. 

אז מה בין קוסמולוגיה לקונספירציה? ובכן, במקום להתעלם מתיאוריות קונספירציה כתיאוריות מנותקות, ווסט וסנדרס מציעים כי כמו הקוסמולוגיה, גם תיאוריית הקונספירציה נטועת הקשר היסטורי וחברתי, וכמו הקוסמולוגיה, היא מסבירה חלק קטן באותה החברה. תיאוריות הקונספירציה זוכות למקום בחברה המערבית בגלל הדגש על החברה המערבית המודרנית על שקיפות במערכת. 

החברה המודרנית המערבית נוטה לרציונליות ביצועית, כלומר, לביצועים הגיוניים שדורשים מהחברה וממנהליה להיות שקופית וברורים בנוגע לכל החלטה. דרך השקיפות ניתן להבין את החברה. אך הדגש על השקיפות שם במקביל דגש גם על המושג הנגדי לו- העכירות. בין השקיפות המתבקשת, העכירות נותנת במה ליצירת תיאוריית קונספירציה שמאפשרות יצירת קוסמולוגיה אחרת, כזאת שמסבירה לחברי החברה את מה שלא שקוף וידוע לנו. 

התיאוריות סביב אזור 51 בארצות הברית מסבירות את הפער בין השקיפות לעכירות של החברה האמריקאית. התיאוריה סוברת כי הממשל יודע על קיומם של חייזרים ועל ביצוע ניסויים ומחקרים עליהם, הכל בכסות של בסיס צבאי סגור באותו האזור. התיאוריה קיימת כיוון שהממשל האמריקאי לא מספק שקיפות מספקת שיוצרת אמון עבור כלל התושבים, והם נותרים למצוא הסברים חלופיים לעולמם.

תמונה ראשית: Photo by Dino Reichmuth on Unsplash

עוד בנושא: