"> להרחיב את המושג 'החברתי' – ברונו לאטור, גאיה, דת הטבע ושינוי האקלים – בחברת האדם
הירשם לניוזלטר שלנו

להרחיב את המושג 'החברתי' – ברונו לאטור, גאיה, דת הטבע ושינוי האקלים

במסגרת סדרת הרצאות גיפורד שהעביר ברונו לאטור באוניברסיטת אדיבורו בשנת 2013 הוא לוקח צעד קדימה בניתוח השלכות של משבר האקלים. לאטור מבקש להציע בחינה של משמעות הכלת התיאוריה החברתית על כל הפלנטה.

לאטור, אנתרופולוג והוגה דעות בין המשפיעים ביותר כיום, מפרק בסדרה של שש הרצאות את המשמעות של המושג "דת הטבע" (או 'דת טבעית'), תאוריית גאיה של לאבלוק, גישות ניו אייג'יות, משבר האקלים העולמי וחוסר יכולת מדעי החברה להתמודד איתם.

בשתי ההרצאות הראשונות עוסק לאטור במושג הטבע, התיאולוגיה של 'דת הטבע' והשוואה אנתרופולוגית של הפרשנויות המגוונות בקרב תרבויות שונות. בשתי ההרצאות הבאות הוא מתמקד בעוצמה שיש בתאוריית גאיה של ג'ימס לאבלוק, בעידן המדע והאנטרופוקן (המשגה של תקופה גאולוגית חדשה בה האדם הוא המשפיע ביותר על הסביבה), בגלובלזציה וב'פוליטיקה של הטבע'. בשתי ההרצאות האחרונות לאטור מנסה לפתח גישה תיאורטית שתוכל להכיל את כל תושבי כדור הארץ, את פלנטה כולה, לא רק את Earthbound (מושג של לאטור לבני אנוש), אלא – כולם. הוא קורא לשינוי תפיסה שתפתח אופציות חשיבה חדשות ולמסמוס גבולות פוליטים, תיאורטים ופיזים, על מנת לנסות ולהמשיך לחיות על כוכב הלכ הסובל שלנו.

מתוך אתר הרצות גיפורד

כל הרצאה היא בסביבות שעה ועשרים דקות מאתגרות של אנתרופולוגיה, תיאולוגיה, סביבה, פילוסופיה, תיאוריה, מדע ומרצה כריזמנטי ומעניין.

ההרצאות המלאות:

ההרצאה הראשונה Once Out of Nature' – Natural Religion as a Pleonasm'

ההרצאה השנייה A Shift in Agency – with apologies to David Hume

ההרצאה השלישית The Puzzling Face of a Secular Gaia

ההרצאה הרביעית The Anthropocene and the Destruction of the Image of the Globe

ההרצאה החמישית War of the Worlds: Humans against Earthbound

ההרצאה השישית Inside the 'Planetary Boundaries': Gaia's Estate