"> ספר חדש ללימור סמימיאן-דרש על עיצוב האי וודאות – בחברת האדם
הירשם לניוזלטר שלנו

ספר חדש ללימור סמימיאן-דרש על עיצוב האי וודאות

ברכות לאנתרופולוגית לימור סמימיאן-דרש, פרופ׳ בבית הספר למדיניות ציבורית וממשל באוניברסיטה העברית, על ספרה Uncertainty by Design: Preparing for the Future with Scenario Technology, שפורסם בהוצאת אוניברסיטת קורנל. הספר בוחן כיצד בני אדם חושבים ומדמיינים את העתיד בתנאי אי וודאות ומעצבים בהתאם את פעולתם. בעזרת מחקר אתנוגרפי ארוך, הספר מתמקד בשיטה בולטת של חשיבה שיטתית לחיזוי ולהיערכות לאי וודאות עתידית: טכנולוגיית "תכנון תרחישים״ ובוחן את פעילותה בשלוש זירות עיקריות בישראל: ביטחון, בריאות ואנרגיה.

עוד על הספר:

העיסוק האנושי באי הוודאות של העתיד, ובמיוחד בשאלה כיצד לחזות, להתכונן ולהישמר מפני אירועים בלתי רצויים עתידיים – אינו חדש. ספר זה אינו מתיימר להציג מניפסט קוהרנטי לתיאור החברה בת זמננו המתמודדות עם מצב זה (למשל לדון במעבר מ"חברת הסיכון" ל"חברת אי הוודאות"), וכן, הוא גם לא מציע ערכת כלים לעיצוב פני העתיד אותו אנו רוצים להגשים או להשיג כחברה. במקום זה, הוא בוחן את הפרובלמטיזציות השונות שבהן חברות חושבות על העתיד ומדמיינות את אי הוודאות העתידית ובהתאם, מעצבות את דרכי פעולתן.

בהקשר זה, נשאלת השאלה כיצד ומדוע טכנולוגיות חברתיות מסוימות מופיעות בהקשר חברתי-תרבותי-היסטורי נתון, וכיצד הן מעצבות מחדש את אי הוודאות העתידית ומשפיעות על הדרכים שבהן אנו חווים את עולמנו. המטרה העיקרית במאמץ זה היא לשפוך אור על טכנולוגיה חברתית אחת, דרכה מדינות וארגונים מדמיינים ומתכננים את העתיד. זוהי טכנולוגיה של חשיבה שיטתית לחיזוי ולהיערכות לאי וודאות עתידית: טכנולוגיית "תכנון תרחישים" (scenario planning). הטכנולוגיה מבוססת על רציונל של אי וודאות (לעומת טכנולוגיות מבוססות רציונל של סיכון), שלא רק מקבלת את אי הוודאות הפוטנציאלית של העתיד, אלא גם מקדמת מידה מסוימת של אי וודאות בדפוס החשיבה ובפרקטיקה.

הספר בוחן שלוש זירות בהן ישנו שימוש ניכר בטכנולוגיה זו: ביטחון, בריאות ואנרגיה. מתוך נקודת מבט חברתית-תרבותית ועל בסיס מחקר אנתרופולוגי רב-זירתי, הספר סוקר ניתוח נרטיבים ותרחישים ובתרגילי חירום לאומיים ברשות החירום הלאומית (NEMA) בישראל, שימוש בתרחישים (וסימולציות) בהיערכות למגיפות עולמיות בארגון הבריאות העולמי (WHO), ופיתוח תרחישים וחשיבה מבוססת אי וודאות במועצת האנרגיה העולמית (WEC). התרחישים המקומיים והגלובליים השונים, נבחנים זה מזה בצירי הזמן והמרחב שבהם הם מעוצבים ומופעלים ואולם, כולם יחדיו, מצביעים על ניסיונות להתמודדות עם אי וודאות עתידית באמצעות תפיסת ממשול חדשה המבוססת על דמיון, קבלת הבלתי צפוי והמתהווה, תוך כדי עיצוב מבנה מתוכנן של כללים ומודלים ספציפיים ליצירת נרטיבים עתידיים, הגשמתם והיערכות אליהם.

קישור לספר
Uncertainty by Design: Preparing for the Future with Scenario Technology