"> טליה פריד זוכה במקום הראשון בתחרות עבודת הדוקטורט המצטיינת ע"ש מקס גלקמן לשנת 2022 – בחברת האדם
הירשם לניוזלטר שלנו

טליה פריד זוכה במקום הראשון בתחרות עבודת הדוקטורט המצטיינת ע"ש מקס גלקמן לשנת 2022

פרס עבודת הדוקטורט המצטיינת ע"ש מקס גלקמן מוענק כל שנה מטעם האגודה האנתרופולוגית הישראלית והשנה זכתה מקום הראשון בתחרות ד"ר טליה פריד. את עבודת הדוקטורט שלה כתבה פריד במסגרת התוכנית ללימודי מדע, טכנולוגיה וחברה באוניברסיטת בר אילן בהנחיית פרופ' רז חן-מוריס. העבודה עצמה מבוססת על אתנוגרפיה רב-אתרית בעולם הפסולת בישראל. בנוסף לזכייתה של פריד, ועדת הפרס החליטה להעניק השנה ציון ראוי לשבח גם לעבודתיהן של ד"ר הילה נחושתן, ד"ר נועה ונה וד"ר יעל עשור

פריד עוקבת אחר האשפה בפחי הרחוב, באגפי שפ"ע עירוניים, במשרד להגנת הסביבה, בחברות תברואה, בכנסים מקצועיים, בשווקים ובאתרי מיון, טיפול והטמנה, וכן ערכה תצפיות משתתפות בחברה ותיקה לייעוץ סביבתי המתמקצעת בתחום הפסולת שאליה הצטרפה כחברת צוות.השאלה המובילה את עבודתה של פריד היא כיצד האנשים הפועלים בעולם הפסולת –יועצים, יזמים, בעלי תפקידים ממשלתיים, פעילים סביבתיים ועוד – הופכים "אשפה" גולמית לכדי "פסולת". כלומר, כיצד אוסף חומרים נשכחים וסתמיים הופכים לכדי אובייקט אפיסטמי שניתן למשמע, לנהל ולחקור, בעל זהות סביבתיות מובהקת ומשמעויות חברתיות-לאומיות עמוקות.

על בסיס עבודה זו ועדת הפרס החליטה להעניק לה את המקום הראשון ואלו נימוקי חבריה:

"עבודת הדוקטורט של ד"ר טליה פריד חוקרת בניהול פסולת בישראל, הן מזווית היסטורית והן באמצעות כלים אתנוגרפיים. מחקרה של ד"ר פריד מתבלט בהיקפו הרחב המצליח לשזור עבר והווה ובכך ממסגר בצורה יפה את ההקשר שבהתייחס אליו ממוקם נושא המחקר. העבודה גם בולטת בדיוניה התיאורטיים העמוקים המשלבים בין שיטתיות מתודולוגית לכתיבה עיונית מנומקת ובהירה. מחקרה של ד"ר פריד מצליח לשרטט את מה שהיא מכנה "עולם האשפה", על ההיסטוריה שלו, המחלוקות שבו ומרכיבי השיח המלווים אותו; מאוקייבט הכרוך ביחסי סביבה ומדע הופך "עולם האשפה" בעבודתה של ד"ר פריד לעולם חברתי לכל דבר ועניין המחזיק במשטרי אשפה, באינטרסים חברתיים ובתביעה הצומחת מלמטה למעלה לנרטיב לאומי ההופך את האשפה לסוכן המחזיק במשמעות סולידרית. העבודה מתכתבת עם המפנה האונטולוגי וחקר התרבות החומרית אך תורמת רבות לחשיבה מתקדמת ומורכבת אודות נושאי איכות הסביבה וניהול פסולת המשפיעים על חיי היומיום שלנו. העבודה חורזת דימויים אתנוגרפיים חיים ורודה פרטים מרתקים מתוך השדה הנארגים בטקסט בצורה מרשימה. האתנוגרפיה מבוססת על תצפית משתתפת של שלוש שנים בהן עבדה בין היתר ד"ר פריד בחברה לייעוץ סביבתי וניהול פסולת, ונעה בין אתרים שונים הכוללים משרדים ממשלתיים, מטמנות, ואיסוף אשפה מפחי רחוב. המחקר גם גם מתבסס על שימוש מגוון בשיטות מחקר איכותניות מתקדמות: ראיונות עם קשת רחבה של מומחים לניהול פסולת, ניתוח חומרים ארכיוניים מפרוטוקולים של הכנ סת, מהמשרד להגנת הסביבה, ומארגוני חברה אזרחית. חברי ועדת הפרס התרשמו מאוד מהעושר העיוני, ההיסטורי והאתנוגרפי בו מחזיקה העבודה וגם מהקריאה הציבורית השלובה בה לאחריות חברתית נוכח איומי המציאות האקלימית בה נתונה האנושות. על זאת ועוד מצאה הוועדה את עבודתה של ד"ר פריד ראויה לפרס גלקמן לשנת 2022 של האגודה האנתרופולוגית הישראלית."

עוד על עבודתה של פריד:

ברכות על אישור עבודת הדוקטורט שלה

אנתרופולוגיה לשבת על עבודתה

מאמר של פריד ב"אקולוגיה וסביבה"