"> דון הנדלמן: טקסים, משחקים, בירוקרטיה וניתוח מחדש של אתנוגרפיות – בחברת האדם
הירשם לניוזלטר שלנו

דון הנדלמן: טקסים, משחקים, בירוקרטיה וניתוח מחדש של אתנוגרפיות

פינה שבה אנתרופולוג/ית מציגים אנתרופולוג/ית בולטים, משפיעים ומעוררי השראה בתחומם

פורסם לראשונה ב-21.3.2019

מתן שפירא על דון הנדלמן – טקסים, משחקים, בירוקרטיה וניתוח מחדש של אתנוגרפיות

פרופסור דון הנדלמן הוא מחשובי האנתרופולוגים שפעלו ועדיין פועלים בישראל, כמו גם אחד הפוריים שבהם. יליד קנדה, פרופ' הנדלמן סיים בראשית שנות השישים את שני התארים הראשונים באוניברסיטת מקגיל היוקרתית שבמונטריאול. לאחר שנתיים באוניברסיטת פיטסבורג בארה"ב, התקבל הנדלמן ללימודי דוקטורט אצל מקס גלאקמן באוניברסיטת מנצ'סטר. שם הוא בא במגע עם כמה מן האנתרופולוגים החשובים בהיסטוריה של הדיסציפלינה: חלקם כקולגות ללימודי הדוקטורט במנצ'סטר-סקול, חלקם כמרצים במכון המחקר האפריקניסטי רוהד-ליוינגסטון אינסטיטוט, וחלקם כמרצים או סטודנטים במחלקות האחרות לאנתרופולוגיה בבריטניה. בין אנתרופולוגים אלו ניתן למנות את מקס גלאקמן עצמו, פרדריק בארת', ויקטור טרנר, טרי אוואנס, מרי דאגלאס וברוס קפפרר. במנצ'סטר-סקול עוצבה השקפת עולמו המדעית של הנדלמן, המושתתת על שילוב פרדוקסלי: מחד גיסא הטלת ספק בכל פרשנות אינטלקטואלית ומאידך גיסא אמונה יוקדת בכוחה של האתנוגרפיה להניע תיאוריות חדשות ולשנות מערכי חשיבה.

פרופ' הנדלמן קיבל את הדוקטורט בשנת 1970 ועבר להתגורר בישראל, שם היה ממקימי המחלקה לאנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים. מבחינה זו פרופ' הנדלמן הוא ממניחי היסוד להתפתחותה של דיסציפלינת האנתרופולוגיה בישראל. הוא העמיד תלמידים רבים הפעילים כחוקרים באנתרופולוגיה ובדיסציפלינות אחרות. אחת משיטות העבודה המפורסמות שלו הייתה ניתוח מחדש של אתנוגרפיות, אחת המיומנויות העדינות והמסובכות ביותר בכתיבה תיאורטית. הנדלמן נחשב גם כיום לאחד המומחים הגדולים בעולם בתחום זה.

מעבר לפעילותו כמורה, המשיך הנדלמן לייצר מאמרים מבריקים, לעיתים שנויים במחלוקת, ולהשתתף באינספור שיתופי פעולה אקדמיים בארץ ובחו"ל. פעילותו הענפה כוללת השתתפות במאות כנסים, מתן הרצאות מוזמנות במכוני מחקר ואוניברסיטאות ברחבי העולם, כתיבת עשרות מאמרים, השתלמויות בכמה ממחלקות האנתרופולוגיה המובילות בעולם כעמית מחקר, פרסום קרוב לעשרים ספרים ככותב יחיד או כעורך, עריכת גיליונות מיוחדים (ספיישל אישיו) בכמה מכתבי העת האנתרופולוגיים המובילים ומגוון רחב של תפקידים אדמיניסטרטיביים (למשל, ראש האגודה האנתרופולוגית הישראלית, חבר בעשרות ועדות דוקטורט ועוד).

מבחינה רגיונלית, חקר פרופ' הנדלמן כמה שדות במהלך קריירה של כארבעים שנה. אלו כוללים את המישורים הגדולים של ארה"ב, החברה הישראלית והודו. משנתו התיאורטית נפרשת על פני תחומים באנתרופולוגיה החברתית-תרבותית שנחקרו פחות מתחומים אחרים, כמו, למשל, משחקיות (play), פרדוקס, היגיון ביורוקרטי וקוסמולוגיה. בתחומים אלו חוקרים בכירים בעולם מזכירים את שמו של פרופ' הנדלמן בנשימה אחת עם הוגים מבריקים בעלי שם עולמי כמו מקס גלקמן, גרגורי בייטסון וארווין גופמן. פרופ' הנדלמן גם פרסם רבות בתחום הפופולרי יותר של לימודי ריטואלים (טקסים), ולצד ויקטור טרנר ורוי רפפורט הוא נחשב לאחד מהחוקרים המקוריים והחשובים בתחום זה בזמננו. כיום פרופ' הנדלמן ממשיך לעבוד גם כאמריטוס מביתו בירושלים.

הקישורים האנליטיים שעושה פרופ' הנדלמן בין לימודי טקסים וביורוקרטיה לבין תיאוריות של כאוס ופרדוקס הם לא פחות מאשר פורצי דרך. עם זאת, להערכתי, גדולתו האינטלקטואלית טמונה לא רק בדחיסותו המחשבתית מעוררת ההשראה אלא גם ובעיקר ביכולתו של פרופ' הנדלמן לקרוא אתנוגרפיות ככלי להתבוננות במצב האנושי. בזמן שסטודנטים צעירים מופצצים מכל כיוון בדקונסטרוקציה נדושה, חסרת נשמה, ממשיך פרופ' הנדלמן לשים דגש על ייצור אינטלקטואלי לשם עצמו, ולא כאמצעי חינוך להמונים. אולי מסיבה זו פועלו של הנדלמן אינו מוכר מספיק בקרב צרכני האנתרופולוגיה בארץ. לפיכך אני מקווה שפוסט זה יגרום לקוראים להקליד "דון הנדלמן" באתר הספרייה ולהתחיל לקרוא. כמה הצעות מהשנים האחרונות, וזה אפילו לא קצה הקרחון:

  • 2012 Postlude: Framing hierarchically, framing moebiusly. In, Reframing Bateson. Special Issue of the Journal of Ritual Studies, 26(2): 65-77.
  • 2011 Folding and Unfolding walls: Statist imperatives and bureaucratic aesthetics in divided Jerusalem, Social Analysis, 54 (2): 60-79.
  • 2009 Clowns in ritual: Are ritual boundaries lineal? Moebius-like? In, Risus Sacer – Sacrum Risibile, Katja Gvozdeva and Werner Rocke, eds., pp. 307-325. Berlin: Peter Lang [Publikationen zur Zeitschrift fur Germanistik, no. 20].
  • 2006 Conceptual alternatives to ritual. In, Theorizing Ritual, edited by Jens Kreinath, Jan Snoek & Michael Stausberg. Leiden: Brill, pp. 37-49.
  • 2006 [Co-editor, T.M.S. Evens] The Manchester School: Practice and Ethnographic Praxis in Anthropology. New York: Berghahn Books.
  • 2005 [Co-editor, Galina Lindquist] Ritual in its Own Right: Exploring the of Transformation. New York: Berghahn Books.
  • 1998 Models and Mirrors (2nd Edition). New York and Oxford: Berghahn Books.

הגהה: נילי גרבר