"> המידה הטובה של הביורוקרטיה – יעל עשור בחיפה – בחברת האדם
הירשם לניוזלטר שלנו

המידה הטובה של הביורוקרטיה – יעל עשור בחיפה

יום חמישי, 23.1.2020, יארח הפורום האנתרופולוגי בחיפה את יעל עשור בהרצאתה

"המידה הטובה של הביורוקרטיה: "אובייקטיביות" בוועדת סל התרופות הישראלית".

אירוע הפורום יתקיים באוניברסיטת חיפה, בניין רבין, קומה 7, חדר 7004, בין השעות 14:15-15:45

תקציר

בעידן הנוכחי, "אובייקטיביות" מוצבת כאידיאל שאמנם אינו בר השגה, אך שיש לשאוף אליו. בביורוקרטיות ממשלתיות, האידיאל הזה הוא דומיננטי במיוחד, והתנהלות אובייקטיביות נתפסת כמידה טובה שיש לפתח. רבות נכתב במחקר הסוציולוגי והאנתרופולוגי אודות ההשלכות של ההחזקה באידיאל האובייקטיביות על הארגון הביורוקרטי עצמו והחברה שבה הוא פועל.  אולם, מה זה בעצם אומר עבור הביורוקרטים בעצמם לעבוד באופן "אובייקטיבי"? איך "עושים אובייקטיביות" בפועל?

עבור קבוצה של נשים במשרד הבריאות, חברות הצוות המכין את המידע עליו מתבססים דיוני ועדת הסל, התנהלות אובייקטיבית אומרת, בין היתר, שעליהן לנקוט בגישה לא-רגשית בעבודתן הביורוקרטית. ערות להשלכות הכבדות של החלטות ועדת הסל על חייהם (ומותם) של חולים, חברות הצוות הביורוקרטי מנסות לפתח גישה לא רגשית על ידי הימנעות מחשיפה לחוויה הסובייקטיבית של חולים במחלה שטיפול עבורה נידון בועדה, מה שהן קוראות לו "החולה המזוהה". בהרצאה זו אתאר כיצד הנסיון הזה לסגל גישה לא-רגשית כחלק מהמאמץ להתנהלות אובייקטיבית מעצב את עבודת היומיום שלהן, ובתוך כך משפיע על סדר העדיפויות של ועדת הסל ועל מקומם של חולים כשותפים בתהליכי מדיניות בריאות בישראל.

יעל עשור היא דוקטורנטית במחלקה לאנתרופולוגיה באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס (UCLA). בימים אלה, היא מסיימת לכתוב את עבודת הדוקטורט שלה על האופן שבו האידיאל האתי של "אובייקטיביות" מעצב את תהליך העבודה של ועדת סל התרופות הישראלית, ובתוך כך משפיע על המערכת הביורוקרטית ותהליכי תכנון מדיניות בישראל בכלל. מחקרה נתמך בין היתר על ידי האגודה לאנתרופולוגיה פסיכולוגית ומרכז נזריאן ללימודי ישראל.  עבודת המ"א של עשור במחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית, אשר בחנה את התמודדויותיהן של עובדות סוציאליות יהודיות דתיות וחילוניות עם דילמות אתיות בעבודתן, התפרסמה לאחרונה בכתב העת האנתרופולוגי "אתנוס", יחד עם יהודה גודמן. מאמרה "חמישה כללי אצבע לחבר/ת ועדת סל מתחיל/ה" התפרסם בגליון המיוחד של כתב העת הרפואי "מדיק" לקראת דיוני ועדת סל התרופות לשנת 2020.