"> בית מול הים: ספר חדש לתמה חלפין – בחברת האדם
הירשם לניוזלטר שלנו

בית מול הים: ספר חדש לתמה חלפין

ספר חדש לתמה חלפין "בית מול הים: חיי יומיום בקיבוץ של ראשית שנות האלפיים" בהוצאת האוניברסיטה הפתוחה. הספר, שזכה גם בפרס גולדברג, הוא סיפורו של קיבוץ גחלת (שם בדוי) ומתאר בעזרת מחקר אנרופולוגי, את ניסיונותיהם של אנשי הקיבוץ לשמור על ייחודם האידיאולוגי והתרבותי ובו בזמן להתאים עצמם למאה ה-21, על רקע התפוגגותה של דרך החיים הקיבוצית הקלאסית.

"בית מול הים" הוא סיפורו של קיבוץ אחד – גחלת (שם בדוי) – המטלטל בין תפיסות חברתיות-כלכליות משתנות בעידן של תהפוכות כלליות ומקומיות. הספר מתאר את ניסיונותיהם של אנשי הקיבוץ לשמור על ייחודם האידיאולוגי והתרבותי ובו בזמן להתאים עצמם למאה ה-21, על רקע התפוגגותה של דרך החיים הקיבוצית הקלאסית.
ספר זה הוא תולדה של מחקר אנתרופולוגי בשיטת "תצפית משתתפת": הצטרפות לחברה הנחקרת, במטרה לעמוד על אורחות חייהם ותרבותם של אנשי המקום. המחברת, תמה חלפין, בת קיבוץ שאינה מתגוררת בו עוד, הגיעה עם משפחתה לשהות בת שנתיים בקיבוץ גחלת. שם עבדה, ליוותה צוותי ניהול, התנדבה לצוותי תרבות והייתה שותפה לחיים החברתיים במלואם. על בסיס כל אלה היא מציעה מבט מקרוב על הניסיונות לתת ביטוי ממשי לרעיונות גדולים תוך התמודדות עם שטף חיי היומיום.

הספר זכה בפרס קרן גולדברג לכתב-יד עיוני מקורי מצטיין. מנימוקי השופטים: חלפין מצליחה בכישרון רב להעמיד תמונה רחבה, עשירה, מורכבת, רבת-ניגודים וסתירות של מציאות החיים בקיבוץ המשתנה. את זאת היא עושה באמפתיה, ברגישות ובעדינות, בלי להיגרר לסנטימנטליות, והיא מתארת בחדות רגעים מרגשים, משעשעים, מאתגרים ועצובים. תיאוריה הקולחים לצד תובנותיה הסוציולוגיות והאנתרופולוגיות מזמנות לקוראי ספרה חוויה אינטלקטואלית ואסתטית גם יחד".

קישור לדף הספר