"> מריאנה רוח-מדבר שפירא ועדי ששון על ספסל מכושף, שערים אנרגטים וכיצד הפך כורסי לאתר ניאו-פגאני – בחברת האדם
הירשם לניוזלטר שלנו

מריאנה רוח-מדבר שפירא ועדי ששון על ספסל מכושף, שערים אנרגטים וכיצד הפך כורסי לאתר ניאו-פגאני

פורסם לראשונה ב-15.11.2019

מאמר של מריאנה רוח־מדבר שפירא, מייסדת החוג ללימודי מיסטיקה ורוחניות במכללה האקדמית צפת, ועדי ששון, סטודנטית לתואר שני מאוניברסיטת תל אביב, אשר פורסם בכתב העת The Pomegranate. במאמר The Most Powerful Portal in Zion מתארות רוח־מדבר שפירא וששון כיצד הפך כורסי, אתר ארכיאולוגי עם היסטוריה נוצרית, לאתר אשר מנוכס בידי קבוצות רוחניות-אלטרנטיביות, במיוחד ניאו-פגאניות וניאו-שמאניות.

אנחנו רגילים לחשוב שהמקומות הקדושים בארץ קשורים לדתות הממוסדות – יהדות, נצרות, אסלאם, הדת הדרוזית והדת הבהאית. אבל מחקריה של רוח־מדבר שפירא מתארים צמיחה של גיאוגרפיה מקודשת אלטרנטיבית – כלומר, מפה חדשה של מקומות קדושים שאפשר לקרוא לה ניו־אייג'ית, ניאו־פגאנית או ניאו־שמאנית. הרוחניות האלטרנטיבית תופסת את האתרים הללו לרוב בתור חלק מרשת של נקודות עוצמה על פני כדור הארץ, ובהתאם צומחת מיתולוגיה חדשה סביב הייחודיות של כל נקודה וסביב הסיפור האלטרנטיבי שלה.

כורסי הוא אתר ארכיאולוגי השוכן לחופה הצפון־מזרחי של הכנרת, ובו שרידיהם של כנסייה גדולה מאוד ומנזר נוצרי, המתוארכים למחצית המאה החמישית לספירה. על פי המסורת הנוצרית מזוהה האתר עם מקום התרחשותו של "נס החזירים" שביצע ישו, ובחפירות שעדיין מתנהלות באתר צמוד התברר כי יש גם עדויות ליישוב יהודי קדום במקום. לרוב מעדיפים פעילי הרוחניות האלטרנטיבית לבחור במקום משוחרר אסוציאטיבית, כלומר שאין בו סיפור קודם של דת אחרת. אבל במקרה של כורסי מדובר באתר המקודש לנוצרים. המסגור הרוחני־אלטרנטיבי על כורסי מושך לאתר עשרות מבקרים מישראל ומחו"ל בכל שבוע, והם מנסים להגיע לנקודה שנחשבת ל"פורטל העוצמתי ביותר" על פני האדמה הממוקמת לצד ספסל ("הספסל המכושף" או "ספסל האנרגיות") שהתקינה רשות הטבע והגנים, ובמרחק "בטוח" משאר נקודות העניין הרגילות באתר – מרחב הכנסייה החפור, הקפלה במערה במעלה ההר הסמוך וכו'. באופן מפתיע משהו, מציינות רוח־מדבר שפירא וששון, גם עולי הרגל הנוצרים המגיעים לאתר כבר לא מוותרים על מדיטציה על "הספסל המכושף".

בעזרת עבודה אתנוגרפית של ראיונות עומק, תצפיות משתתפות ועיון בחומרים כתובים המתפרסמים על אודות כורסי, מנתחות רוח־מדבר שפירא וששון את העיצוב של הטקסים והנרטיבים בידי הפעילים הרוחניים האלטרנטיביים – עיצוב ששוזר יחדיו סמלים ואלמנטים מתוך המסורות היהודיות, הנוצריות והפגאניות של המקום ומוסיף להם גם את הנופך הניו־אייג'י.

לדוגמה, הספסל המכושף הוא ספסל רגיל שרשות הטבע והגנים הציבה באזור מסוים, והוא נעשה מוקד לסיפורים ולמיתוסים על האיכות המיוחדת שהוא מעניק - סגולות של שלווה מיוחדת, ריפוי והתגלות. רוח־מדבר שפירא וששון מספרות כי לפי התיאוריה הרוחנית המרכזית על אודות כורסי, צמוד לספסל נמצאת נקודת אנרגיה עצומה – פורטל אדיר של עוצמה רוחנית, שהוא בעצם, לפי התיאוריה, זה שמשך את ישוע לערוך שם את נס הריפוי שלו (נס החזירים), ולכן גם משך את הנוצרים לבנות שם מנזר וכנסייה. הטקסים שעורכים במקום הפעילים הרוחניים נעים בין טקסי תקשור וריפוי ניו־אייג'יים "רגילים" לבין טקסים מיוחדים הקשורים לאלמנט המים, שכורסי קשור אליו בשל הנחל הזורם תחתיו והקרבה לכנרת, או למיניות מקודשת שכורסי מתקשר אליה בשל הקשר לישוע ולמרים המגדלית.

רוח־מדבר שפירא וששון מתמקדות בניתוח ההשפעות של השיחים השונים סביב כורסי (הארכיאולוגי, הממסדי, הנוצרי והרוחני־אלטרנטיבי), ובעיקר האופי הסופר־אקלקטי־סינתטי של השיח הרוחני־אלטרנטיבי, שחש נינוח לשאול אלמנטים מאחרים, לערבבם, להוסיף עליהם וכך ליצור המצאת מסורת יצירתית, תוססת ומשתנה. המצאת המסורת של הפעילים הרוחניים האלטרנטיביים משלבת סמלים ישראליים, יהודיים, נוצריים, פגאניים וניו־אייג'יים עם ממצאים מדעיים, תיאוריות פסיאודו־מדעיות ושיחים ממסדיים, וכך הם שוזרים אותם יחדיו ליצירת מיתולוגיה משולבת וחדשה המתבטאת בעבודה טקסית.

עוד על מריאנה רוח-מדבר שפירא 

--

הגהה: רגב צברי