"> קית' הארט: האנתרופולוגיה של הכסף – בחברת האדם
הירשם לניוזלטר שלנו

קית' הארט: האנתרופולוגיה של הכסף

פינה שבה אנתרופולוג/ית מציגים אנתרופולוג/ית בולטים, משפיעים ומעוררי השראה בתחומם

פורסם לראשונה ב-17.3.2016

ראמז עיד על קית' הארט, אנתרופולוגיה של הכלכלה והפצת הידע האנתרופולוגי

קית' הארט (Keith Hart) הוא פרופסור לאנתרופולוגיה כלכלית בLSE ומנהל המרכז לכלכלת אנוש באוניברסיטת פריטוריה שבדרום אפריקה. בעבר היה מרצה באוניברסיטת קיימברידג'. הוא נחשב לאחד האנתרופולוגים הכלכליים החשובים כיום.

בתחילת דרכו בשנות השבעים, חקר הארט את הכלכלה של קבוצות אתניות חלשות בשכונות העוני של העיר אקרא, בירת גאנה. בספרו הראשון The Political Economy of West African Agriculture הוא בחן את הסיבות שבגללן סבלו תושבי מדינות אפריקה המערבית מעוני גם אחרי 150 שנים של עבודה חקלאית שהייתה מיועדת ברובה הגדול לייצוא למדינות המערב. הוא התמקד בדרך שבהם תנאים כלכליים אלה השפיעו על האוכלוסיות הילידיות שם, וטוען שהסיבות להמשך העוני טמון בתנאים פנימיים המעצבים את המבנים של מוסדותיהם החברתיים, וקשור לבעיות קיימות במבנים אלה, ולא רק כתוצאה מהשפעת הקפיטליזם הגלובלי. נוסף על כך הארט טבע את המונח "כלכלה לא פורמלית" Informal Economy, לפיו תושבים אלה הצליחו לייצר לעצמם הכנסה כלכלית בצורה אוטונומית במקביל, ולמרות, הדומיננטיות של השיטה הקפיטליסטית. הספר גם משמש כמבוא טוב להיסטוריה ולאתנוגרפיה של האזור.

בהמשך לכך, הארט טבע עוד מונח (The Human Economy) המתאר תחום מחקר מתפתח באנתרופולוגיה, בספר שערך בשנת 2010 ושנשא את אותו שם. הספר נכתב על רקע הנפילה הכלכלית הגלובלית שנתיים קודם לכן, ובו הוא ממשיך לבחון, עם חוקרים אחרים, את התפתחותו של סקטור הכלכלה הבלתי פורמלית. הוא הדגיש שכלכלה מקומית מסוג זה התפתחה לראשונה בקרב עניי הערים במדינות המערב, אך הפכה להיות תכונה מרכזית ואוניברסלית של הכלכלה המודרנית. הארט מציע דרכים שבהם אפשר לשלב בין הכלכלה הפורמלית והבלתי פורמלית בכדי לקדם פיתוח כלכלי הוגן, בכדי להפוך את החיבור ושיתוף הפעולה בין הבירוקרטיה של המדינה המודרנית עם התושבים לפרויקט יותר שוויוני.

הארט גם נחשב לאחד האנתרופולוגים החשובים שחקרו את התפתחות המשמעות החברתית של הכסף לאורך ההיסטוריה. בדיון הבלתי פתור בין אלה שחושבים שכסף הוא סוג של סחורה לבין אלה שרואים בו כשטר חוב, הוא טוען שהתשובה הנכונה היא שניהם ביחד. במאמרו Heads or tails: two sides of the coin הוא כותב: "תסתכל על המטבע שבכיסך. מצד אחד יש את "הראש" – סמל הסמכות הפוליטית שטבעה אותו. בצד השני, "הזנב"- המפרט הספציפי של ערך המטבע בתשלום חליפין. צד אחד מזכיר לנו שהמדינות מבטחות את המטבעות, ושהכסף במקורו היה מערכת יחסים בין אנשים לחברה, אולי אסימון. הצד האחר מגלה שהוא "דבר", המסוגל להיכנס למערכות יחסים מוגדרות עם דברים אחרים".

יש להזכיר גם את תרומתו הרבה של הארט בהפצת הידע האנתרופולוגי בעשורים האחרונים. בשנת 1993 הארט השתתף בהקמת ההוצאה לאור Prickly Pear, שפרסמה מספר חוברות בנושאים אנתרופולוגים שונים, ובמטרה "להמציא מחדש את האנתרופולוגיה כדרך למעורבות בחברה". מאז שנת 2000, הארט מפרסם באתר והבלוג העשיר שלו The Memory Bank, והוא כולל חלק ניכר ממאמריו האנתרופולוגיים. בשנת 2009 הוא הקים את הקואופרטיב האנתרופולוגי הפתוח Open Anthropology Cooperative. זוהי רשת חברתית פעילה המיועדת לשימוש האנתרופולוגים, והיא כוללת קרוב ל 9000 חברים מכל העולם.

עבודתו של הארט חשובה ביותר בעיני כי היא מתארת בצורה מרתקת את התהליכים השונים שבהם הכסף מערער את שלמות התרבויות שהיו עמידים בפני חיים מסחריים, ואת הקשר בין המשמעות החברתית-פוליטית של הכסף (כמייצג את המדינה הריבונית) לבין העיסוק הכלכלי המקומי, במיוחד בקרב קבוצות מיעוט.

עוד על קית' הארט

ראמז עיד הוא מרצה לאנתרופולוגיה במכללה אקדמית סכנין ובטכניון. הדוקטורט שלו מאוניברסיטת ברן עסק בתהליכים של שיתוף הציבור בשמורות טבע ו"אתרי מורשת עולמיים" בים התיכון. הוא חקר השפעת הדמוקרטיזציה של תהליכים אלה על המוסדות החברתיים והכלכליים של התושבים, ומקרים שבהם תהליכים דמוקרטיים כאלה מיוצרים ומתגבשים באופן הדרגתי-מקומי.

הגהה: נילי גרבר