"> מעולם לא הינו מעמד ביניים – בחברת האדם
הירשם לניוזלטר שלנו

מעולם לא הינו מעמד ביניים

ספר חדש (ברכות!!) לאנתרופולוגית הדס וייס בו היא טוענת 'מעמד הביניים' לא באמת קיים והוא יותר אידאולוגיה מאשר מעמד. ספרה של וייסWe Have Never Been Middle Class  -How Social Mobility Misleads Us, פורסם בהוצאת Verso וכבר מעורר הדים (עוד על וייס וכן קישור לספרה, בתגובות)

ספרה של וייס, עמיתת מחקר במכון ללימודים מתקדמים של מדריד מבוסס על על מחקרים שהיא ערכה בעשור האחרון בישראל ובגרמניה על אוכלוסיות שמגדירות את עצמן מעמד ביניים, על מחקרים שערכו אחרים על אוכלוסיות דומות במקומות אחרים בעולם, וכן על תיאוריה ביקורתית במסורת אסכולת פרנקפורט. טענתו העיקרית של הספר היא שהמושג מעמד ביניים (שאין לו הגדרה מוסכמת ועם זאת הוא מקודם ומאומץ באופן גורף) מהווה אידיאולוגיה. בין מרכיביה:
 1. נכונות לוותר על משהו בהווה כדי להשקיע זמן, מאמץ ומשאבים בעתיד, בעיקר דרך חינוך, רכישת מקצוע, רכוש, חסכון וביטוח.

 2. אמונה שללא קשר למצבנו ההתחלתי, גורלנו הכלכלי הוא תוצר ישיר של השקעות אלו.

 3. הבנה של העולם כמורכב מאנשים פרטיים הקשורים אלו לאלו דרך השקעותיהם, אם כיריבים ואם כבעלי ברית.

הפרק הראשון של בספר שואל מהיכן נובעת האידיאולוגיה הזאת ומדוע היא ממשיכה לשכנע למרות שהשקעותינו הולכות ומניבות פירות בואש. התשובה כוללת הסבר על קפיטליזם ועל תפקידו של קניין פרטי ברתימת עובדים לאותה מערכת שמנצלת את כוח עבודתם. היא כוללת גם דיון על הדומיננטיות בעשורים האחרונים של העולם הפיננסי שמחד, מאפשר ומעודד השקעות מצד נתח גדל של האוכלוסייה העולמית, ומאידך, מגביר את התנודתיות של תוצאותיהן. הפרק כולל דיון על ניידות חברתית, שגורמת לאנשים להתמקד בתוצאות היחסיות של השקעותיהם על חשבון התייחסות לפיחות הכולל בערכן. המשך הספר דן בהיבטים שונים של האידיאולוגיה. בפרק השני מפורט הפרדוקס ברכוש כמו נדל״ן או חסכונות: מטרת השקעותינו ברכוש היא השגת ביטחון כלכלי, ועם זאת, המרדף התחרותי אחר רכוש חותר תחת הביטחון הכלכלי של בעליו, מה שמאלץ אותם להשקיע עוד. הפרק השלישי מוקדש להשקעות בהון אנושי כגון השכלה, כישורים מקצועיים, עידון תרבותי וקשרים חברתיים. הלחץ שנגרם על ידי השקעות אלו נובע מכך שאין להן סוף ושערכן מתיישן, כך שהמרוץ הוא לא להתקדם אלא לעמוד בקצב. בגלל שאלה בעיקר השקעות לטווח רחוק שהורים משקיעים בילדיהם, השפעתן על התא המשפחתי עצומה, כמפורט בהמשך הפרק. הפרק הרביעי מתמקד בפוליטיקה המעמד ביניימית, באמצעות דיון במאבקים שונים שמובילים לגול עצמי. הפרק מנתח גם ערכיות מוסרית והתנדבות כמשקפות את חוסר יכולתה של האידיאולוגיה הזאת להוביל לשינוי של ממש. הפרק האחרון מבקר תובנות של לוקאץ׳, פרויד ומרקוזה, כדי לתהות שוב באשר לעמידותה של אידאולוגיית מעמד הביניים וייתכנותה של מציאות אחרת. 

עוד על וייס:
אנתרופולוגיה לשבת – הדס וייס על חרדת האדם הפשוט בתוך העולם הפיננסי.

הדס וייס באתנוגרפיה על מערכת הפנסיה בישראל.
– הדס וייס על חוב, שוק הדיור, מחאה ומהפכת הגישה הפתוחה (וגם ראיון מעניין).

המרוץ לדירה ומלחמת הקיום: מתן קמינר מראיין את הדס וייס

מסמני הדרך– הדס וייס על גוסטב פיבלז: בנקים, חובות ותרבות כלכלית.