"> ברכות להילה צבן על המינוי כחברת סגל במכללת כנרת – בחברת האדם
הירשם לניוזלטר שלנו

ברכות להילה צבן על המינוי כחברת סגל במכללת כנרת

צבן היא אנתרופולוגית וסוציולוגית אורבנית שעוסקת בניידות של אנשים (הציר הגירה—תיירות) ובשינויים אורבניים שקשורים בניידות הזו, ובמיוחד ג'נטריפיקציה. המחקר שלה עוסק בין היתר בשאלות של שימור מורשת, שייכות למקום, אזרחות מקומית ושיתוף ציבור בתכנון. עבודת הדוקטורט של צבן (אוניברסיטת בן גוריון, 2014) עסקה בשכונת בקעה בירושלים ובשינויים שהיא עברה בעקבות תהליכי ג'נטריפיקציה משולבים בהגירה גבוהה של יהודים מארצות המערב. בעבודה חקרה שינויים בשוק הדיור, במסחר, בדתיות ובדפוסי ההשתתפות של תושבים בענייני השכונה. עם סיום הדוקטורט קיבלה הילה פוסט דוקטורט של שנתיים מטעם ה- Israel Institute במסגרתו היא שהתה ב- SOAS, University of London.  בתחום השנתיים הללו היא זכתה במלגה של ה- Leverhulme Trust, , אחד מגופי מימון המחקר היוקרתיים בבריטניה. המלגה, לשלוש שנים, מומנה בחציה בידי המחלקה לסוציולוגיה באוניברסיטת ווריק ((Warwick  באנגליה, שם עבדה צבן. במסגרת זו ערכה צבן מחקר על יהודים בריטים והקשרים שלהם עם ישראל והאופן שבו הקשרים הללו – במיוחד בעלות על דירות נופש – משפיעים על ערים בישראל. היא בחנה את התופעה כג'נטריפיקציה טרנסלאומית, שמניעים אותה כוחות חיצוניים ולא מקומיים. עבודת השדה התקיימה במקביל בלונדון ובישראל.

בקרוב יתפרסם גליון מיוחד של כתב העת Urban Studies בעריכת צבן ומת'יו הייז אשר מוקדש כולו לתופעת הג'נטריפיקציה הטרנסלאומית. במסגרת הגליון התפרסם כבר (ברכות!) מאמר של צבן, בו היא בוחנת את התפעה על ידי מקרה הבוחן של יהודים בריטים הרוכשים דירות נופש בירושלים. בעזרת עבודת שדה בבריטניה ובישראל. צבן טוענת, בנגוד לטענה המקובלת בתחום, שהמוטיבציות מאחורי רכישת הדירות הן לא רק כלכליות, אלא במקרים רבים גם רגשיות. באמצעות המושג "נדל"ן כדריסת רגל" היא מדגימה כיצד רכישת נכסים מאפשרת לשמור על קשר עם מרחב בעל משמעות רגשית עמוקה. המאמר בוחן את הקשר בין המוטיבציות שלהם לבין השאיפה הכלכלית והפוליטית של מדינת ישראל למשוך אליה את יהודי התפוצות האמידים. לטענת צבן, המשטר הניאוליברלי בישראל הפך את ירושלים ליעד נופש אטרקטיבי מבחינת יהודים אמידים, שמעדיפים לגור בה בגלל הקשרים הרגשיים, המשפחתיים, הלאומיים והדתיים שלהם אליה. המאמר מדגים כיצד השפיעו המדיניות העירונית "מלמעלה", מצד אחד, והביקוש לאיכות חיים "מלמטה", מצד שני, על התייקרות הנדל"ן בפנים העיר ירושלים ועל דחיקתו של מעמד הביניים החוצה. אותם נדחקים מתיישבים לרוב בפריפריה העירונית, שנמצאת בירושלים מעבר לקו הירוק והתוצאה עולה בקנה אחד עם המדיניות הממשלתית והעירונית שמטרתה למנוע חלוקה עתידית של העיר ראו קישור למאמר ולגליון בתגובות).

במקביל, צבן התחילה השנה גם פרויקט נוסף, יחד עם פרופ' אורן יפתחאל ופרופ' ארז צפדיה, שעוסק בדחיקה מהעיר. במסגרת פרויקט זה צבן חוקרת את האופן שבו התחדשות עירונית משפיעה על דחיקתיות (displaceability) של התושבים ועושה זאת בהקשר של שכונה ג' בבאר שבע.

בנוסף, צבן יזמה השנה הקמת קהילה של סוציולוגיה אורבנית באגודה הסוציולוגית ועומדת בראשה.

במכללת כנרת צבן תלמד בתכניות לתואר ראשון ושני בניהול תיירות ומלונאות קורסים בסוציולוגיה של תיירות, גיאוגרפיה של תיירות, תיירות מורשת ועוד. היא תלמד גם סמינר בסוציולוגיה אורבנית במחלקה למדעי ההתנהגות.

עוד על צבן: