"> כוחן של מילים, אנתרופולוגיה של טקסטואליות יהודית' – בחברת האדם
הירשם לניוזלטר שלנו

כוחן של מילים, אנתרופולוגיה של טקסטואליות יהודית'

ברכות לאנתרופולוגים ניסן רובין ושלמה גוזמן כרמלי לרגל יציאתו לאור של הספר 'כוחן של מילים, אנתרופולוגיה של טקסטואליות יהודית' בהוצאת כרמל, סדרת פרשנות ותרבות. בשבועות הקרובים נעלה מספר פרקים מהספר במדור אנתרופולוגיה לשבת.

על מה אתם חושבים כשאתם חושבים על יהדות? עבור רבים התשובה כרוכה בטקסטים המתוארים כעומדים במרכז החיים היהודיים. כתבי הקודש אינם נותרים רחוקים ובלתי נגישים, הם חיים, יש יאמרו אפילו חיים ממש בלימוד, בתפילה, בטקס, במיסטיקה, בשירה, בפיוט, בשיח ההלכתי, ובלשון היום יום. אסופת המאמרים בספר 'כוחן של מילים, אנתרופולוגיה של טקסטואליות יהודית' בעריכת ניסן רובין ושלמה גוזמן כרמלי בוחנת את הפנייה לטקסט, והשימוש והמשמעות הסמלית המיוחסת לטקסט הדתי ביהדות לגווניה. המאמרים בוחנים כיצד קהילות יהודיות מפרשות את הטקסטים הקאנונים וכיצד פרשנותם מחדשת את התרבות; כיצד הפרשנות יוצרת תרבות; וכיצד הפרשנות משפיעה על המערך החברתי. 

פרקי הספר יוצרים מסע בין טקסטים, קהילות, יהדויות משמעויות וא.נשים: אבי שגיא במסה על מהו טקסט יהודי; ג'ונתן בויארין על המשמעות האנתרופולוגית של לימוד בחברותא; ליאה טרגין זלר על אליטיזם דתי ופיריון; נסים ליאון על מהפכת הסידור הספרדי; חזקי שהם במאמר על שעמום בסדר פסח; רבקה נריה בן שחר על אינטרנט, מדיה ונשים חרדיות; הרווי גולדברג על תרבות הספרים של יהודי לוב; אסף שרעבי על חוויות טקסטואליות שונות בתנועת התשובה החרדית ספרדית ובתנועת התשובה הציונית דתית; ניסן רובין כתב על ברכת בתולים; אלעזר בן לולו על קריאות אתנוגרפיות של גוף, מיניות ומגדר בקהילה רפורמית ישראלית; רחל ורצברגר על טקסטים יהודיים בתרבות העידן החדש, ושלמה גוזמן כרמלי ושמעון קופר על כללי הדקדוק של ההלכה היהודית.

הספר הוא נדבך נוסף במסע הטקסטואלי של רובין וגוזמן כרמלי המבקשים לחשוב מחדש על הקשרים בין המבט האנתרופולוגי לתרבויות יהודיות, ולהפוך את האנתרופולוגיה של היהדות לתחום דעת מובחן בדומה לאנתרופולוגיה של הנצרות והאסלם שפרחו בעשורים האחרונים. בשבועות הקרובים נעלה למדור אנתרופולוגיה לשבת מספר פרקים מתוך הספר החדש.

עוד בנושא