"> יום ההיפוך (Summer Solstice) – בחברת האדם
הירשם לניוזלטר שלנו

יום ההיפוך (Summer Solstice)

ב-21.6 חל יום ההיפוך של הקיץ (Summer Solstice) שהוא גם היום הארוך בשנה והתאריך לתחילת הקיץ בכדור הארץ הצפוני. רגע ההיפוך הוא כאשר השמש מגיעה, מנקודת ראותם של צופים על כדור הארץ, לנקודה הצפונית ביותר שלה מקו המשווה ,כלומר חצי הכדור הצפוני נמצא בנטייה מרבית לכיוון השמש. ליום זה משמעויות תרבויות-חברתיות שונות בתרבויות שונות ברחבי העולם ולאורך ההיסטוריה במשך אלפי שנים.

החל מיום זה, ה-21.6, תנועת השמש משנה מגמה ביחס לכיפת השמים. הימים יתחילו להתקצר ובחודש ספטמבר (21.9), ישתווה אורך היום לאורך הלילה ויחל הסתיו האסטרונומי וחוזר חלילה. מיום זה, למעשה הימים מתחילים להתקצר, עד ליום הקצר ביותר, ב- 22 בדצמבר, אז יחול יום היפוך החורף והימים ישובו להתארך. אך מעבר לתופעה האסטרונומית, לנקודת ההיפוך הייתה לאורך ההיסטוריה משמעות תרבותית, פוליטית ודתית של תחילת הקיץ וחגיגות סביב השמש.

Photo by Ankit SoPhoto by Hello I'm Nik on Unsplash

בתרבויות רבות הייתה משמעות מרכזית למועד זה, אשר לווה בטקסים, חגיגות ואירועים מיוחדים. מבנים מלפני אלפי שנים כדוגמת הסטונהנג' בבריטניה, צ'טלהויוק בטורקיה ואולי אך גלגל רפאים (רֻגְ'ם אל הִרי) ברמת הגולן, נבנו בצורה כזו שביום זה זווית השמש תחדור למבני הפולחן בצורה המיטבית ועוד. בתרבויות שונות ברחבי העולם ציינו את יום ההיפוך בדרכים שונות: ביוון העתיקה השתמשו ביום זה על מנת לציין את תחילת השנה ולהתחיל את הספירה לאחור אל עבר האולימפיאדה חודש לאחר מכן, כמו גם חגיגה אל עבר האל קרונוס- אל החקלאות. היה זה גם היום היחיד בשנה בו היה מותר לעבדים להשתתף בחגיגות גם כן. הרומאים ציינו יום זה גם כן במגוון פסטיבלים, בהן היה אף מותר לנשים נשואות להביא מנחה לאלה וסטה. שבטי המאיה והאצטקים השתמשו ביום זה על מנת לבנות את המבנה של החברה שלהם, וחלק מן הילידים האמריקאים השתמשו ביום זה על מנת לחגוג עם ריקוד השמש. הפגאנים באירופה חגגו יום זה תוך ציון שיווי המשקל של האלמנטים מים ואש. גם במעבר של אירופה מפאגניות לנצרות היה קושי במעבר של יום זה בלי חגיגה- וכן ניתן למצוא ברחבי אירופה ימי ציון לזכר קדושים שונים ביום זה. התרבות הקלטית ציינה את פסיטבל המידסומר בתאריך זה. בתרבות הסינית משמש יום זה לציון ההמעבר אל היין (yin), שמסמל אדמה ונשיות, כאשר החורף מסמל את היאנג, המעבר נחגג בפסטיבל ייעודי. לאורך תרבויות שונות לאורך ההיסטוריה וברחבי העולם ישנה חשיבות גדלה ליום ההיפוך- מטקסים ופסטיבלים עד בנייה של לוח השנה המקומי סביבו.

גם היום יש אלפי אנשים החוגגים את האירוע, חלקם כסתם אירוע משמח של תחילת הקיץ, אך חלקם גם כחלק מתנועת הניאו פגאניזם המנסים 'לחזור' או ליצור מחדש, את האמונות הקדמות. השנה, לאור מגבלות מגפת הקורונה שודרו מספר שידורים אשר שידרו את כל יום ההיפוך, מהזריחה ועד השקיעה, מסטונהג' שבבריטניה (אחד מיני מספר סרטונים של הזריחה והשקיעה בסטונהג').

אך המגפה לא עצרה את חלק מהמאמינים, ולכן הם הגיעו לסטונהג' למרות ההגבלות והמחסומים, כפי שניתן לראות בכתבה הזאת של ה-BBC.

תמונות מיום ההיפוך בזמנים רגילים, בכתבה של 'הגרדיאן'.

כתבה משנת 2013 של האנתרופולוגית מריה קוניקובה על יום ההיפוך בתרבויות השונות בהיסטוריה האנושית ועל חשיבותו.

סרטון של כאן על הרֻגְ'ם אל הִרי שברמת הגולן על המקור שלו, בין היתר תחת יום ההיפוך.

חג היפוך ותחילת הקיץ שמח!