"> על מים ואנתרופולוגיה – בחברת האדם
הירשם לניוזלטר שלנו

על מים ואנתרופולוגיה

יום המים הבינלאומי (22.3), שהוכרז על ידי האו"ם בשנת 1993, הוא הזדמנות לדבר על המחקר האנתרופולוגי על המים. נטע אלראי ב׳טיפה׳ קטנה מ׳ים׳ המחקרים האנתרופולוגים על המים, ואיך כך זה קשור למקס הלוחם בדרכים?

מטרתו של יום המים הבינאלומי להביא למודעות את החשיבות של מים זורמים וראויים לשתייה. מים הם אחד ממשאבי הטבע הבסיסיים ביותר לקיום האנושי, ופה סוד החשיבות של יום זה של האו"ם, לכל אדם ברחבי העולם הזכות למים זורמים וראויים לשתייה. בין היתר, מטרות העל של היום הן להביא לכלל תושבי העולם מים ראויים לשתייה תחת תוכנית האו"ם לקיימות. מים הם משאב טבע נדלה ולכן יש על משאב המים איומים מצד גורמים רבים- אוכלוסיות הגדלות ברחבי העולם, דרישות גדולות מצד החקלאות ומשברי אקלים.

מים הם נושא שנחקר רבות גם באנתרופולוגיה, בייחוד בנושאים של שליטה בהם כמראה של שליטה במרחב הפוליטי כולו. אם מים הם משאב טבע בסיסי לקיומנו האנושי, שליטה בהם במרחב מהווה שליטה בבני האדם באותו המרחב. עם זאת, המתח לא נוגע רק בשליטה בבני האדם, אלא גם במים עצמם. שליטה בזרם מים משמעה שליטה בטבע. כך, על מנת להשיג שליטה מלאה במים ובמרחב שתחתיו, האדם בנה מתקנים עצומים על מנת לשלוט בטבע: סכרים, מובילי מים, צינורות, אגמים מלאכותיים והזזת נהרות. השליטה העוצמתית בטבע היא חלק מהמאבק של האדם כמייצג התרבות נגד המים כמייצג הטבע.

Waterworld' Review: Movie (1995) | Hollywood Reporter
קווין קוסטנר בסרט |Waterworld'
BERGHAHN BOOKS : Waterworlds: Anthropology In Fluid Environments

המחקר האנתרופולוג בנושא המים גדל בשנים האחרונות זאת לאור הזמינות המצטמצמת של מים נקיים עבור קבוצות חברתיות ברחבי העולם. פרט להיותם משאב, האנתרופולוגים רואים במים לא רק כמשאב, אלא גם כחומר גלם שטווה יחד עם אחרים את רשתות המשמעות של המציאות החברתית. מחקר אתנוגרפי של מים, שיכול להתקיים בשדות שונים, חושף תובנות מגוונות בין מים לחברה אנושית. במאמר סקירה על האנתרופולוגיה של המים טענו אורלב וקייטון (Orlove and  Caton, 2010) בעקבות מרסל מוס, שמים היא 'עובדה חברתית טוטאלית', כלומר תופעה העומדת בבסיס החיים החברתיים ומקיפה את כולה. בצורה זו, הם טוענים, יש להתייחס ולנתח את המים כ'עולמים' (הלחמה של המילים, עולם ומים – Waterworlds) – מכלול ההקשרים יש למים בחברה נתונה. לפי האנתרופולוגית הנורווגית קריסטין הסטרופ (Hastrup), אשר פיתחה את המושג, התקופה הנוכחית, עידן האנתרופקן, מתאפיינת בסביבה נזילה, אשר שינוי אקלים ואסונות סביבתיים מאיימים לשנות את הסביבה והעולם החברתי של תרבויות רבות ברחבי העולם (Hastrup, 2014:20).  המים, לפי הסטרופ ושותפיה, הם מרכיב מרכזי בעולמות תרבותיים אלה, כמו גם בשינויים הסביבתיים המתרחשים בהם. התבוננות באופנים בהן המים מתגלמים, מעצבים ומתעצבים ביחסים בין החברה לסביבה, בין הטבע לתרבות, מאפשרים, לתפיסתה, לבחון שינויים אלו (Hastrup and Rubow 2014).

מקרה בוחן מעניין וקיצוני לבחינת שליטת האדם במים הוא הסרט "מקס הזועם: כביש הזעם". הסרט מתרחש בתקופה פוסט-אפוקליפטית, בעולם של שממה מדברית בה נלחמים על משאבים, בין היתר מים ודלק. בקטע המצורף, לאחר נאום משלהב, פותח מנהיג הקהילה אימורטן ג'ו את צינורות המים האימתניים ומשחרר לציבור מעט ממי השתייה. הציבור עומד מתחת למפל המים שנפתח, אוחזים בכלים על מנת לאסוף מן המים המשוחררים אליהם. אך לאחר מספר שניות סוגר אימורטן ג'ו את שסתום המים, כאשר לא רבים מן הציבור הספיקו לאסוף מהמים. הציבור, אשר רק רגע לפני כן שמח למראה המים, החל להתקוטט. אימורטן ג'ו המנהיג אומר לעברם:

“Do not, my friends, become addicted to water. It will take hold of you, and you will resent it’s absence.”

בתרגום חופשי, שלא יתמכרו למים, המים ישלטו בהם והם ינטרו להם טינה בחסרונם. ההנהגה של הקהילה הזאת הצליחה לשלוט במשאבים שכמעט ולא ניתן למצוא יותר בעולם זה ובנתה סכר, צינורות ושסתום אשר שולט בהובלת המים. שליטה זאת הובילה לשליטה מלאה בקהילה אשר מתגוררת במקום ומשרתת את בעלי האינטרסים בקהילה. במילותיו של אימורטן ג'ו הוא מנסה לחדד ולחזק את הקשר בין המים לשליטתו, כאילו אמר האחרון כי אפשר לא להזדקק למים. המים הם כאמור משאב בסיסי חיוני לקיומנו האנושי. השליטה שלו במים היא כה חמורה שהקהילה לא מודעת לשליטה שלו. זוהי רק אחת ממספר המשאבים ששולט עליהם אימורטן ג'ו בעולם זה, ומבססת את שלטונו.

הסצנה המתוארת אומנם לקוחה מסרט עלילתי ולא מהמציאות ובכל זאת, שינוי האקלים אליו מוביל המין האנושי עלול להפוך את סצנה זו להרבה יותר קרובה למציאות ובעתיד הלא מאוד רחוק.

גם בכל הנוגע למציאות העכשווית מים כמשאב מוגבל הוא המצב השגרתי באזורים מסוימים בעולם, ועל כן יום המים הבינלאומי של או"ם מביא זאת למודעות הציבורית. למטרה זו הוקמו מספר עמותות, ביניהן  , ששמה למטרה להביא לכל אדם מים נקיים וראויים לשתייה בכל ימות השנה. The Water Project

לקריאה נוספת על מים באנתרופולוגיה, מתוך האנציקלופדיה האנתרופולוגית של קיימברידג': https://www.anthroencyclopedia.com/entry/water

לדוגמאות נוספות למשברי מים נקיים במקומות שונים בעולם:

משבר המים בפלינט, מישיגן, ארצות הברית:

החוסר במשאב המים, ובנוספים, בשטחי C: