"> מתנות – בחברת האדם
הירשם לניוזלטר שלנו

מתנות

לכבוד תקופת החגים כותבת רותם קליגר על מתנות, על הרצון לתת, החובה להחזיר ועל המשמעות שלהם כדבק חברתי כפי שטען האנתרופולוג מרסל מוס.

זוכרים את הפרק ההוא מחברים? רייצ'ל ופיבי נכנסות לבית בסערה ומחפשות בלהט את המתנות שמוניקה קנתה להן לכבוד החג. צ'נדלר מיד עוצר אותן וטוען שאם הן יגלו מה היא קנתה היא תיפגע! הן בתגובה עונות לו:

"אתה לא מודאג לגבי מתנת החג שלך למוניקה? מה אם היא תקנה לך מתנה נהדרת, עוד שתי מתנות בינוניות ובנוסף עוד כמה מתנות קטנות? ואתה קנית לה רק מתנה אחת? היא תרגיש נורא! למה שתעשה לה את זה? למה?"

הוא מיד חוזר בו ומתחיל לסייע להן בחיפוש המתנות ("אם אני אעזור נמצא אותן מהר יותר!")

הסצנה הזאת היא לא רק אייקונית ומצחיקה אלא גם מלמדת אותנו את אחד השיעורים החשובים ביותר על מתנות: נדיר שהן מגיעות בחינם. 

ב-1923 פרסם ההוגה והחוקר הצרפתי מרסל מוס את ספרו הקצר "מסה על המתנה" שמשמש עד היום כאחד הטקסטים המשפיעים ביותר במחקר האנתרופולוגי. מוס סקר מחקרים רבים בקרב תרבויות שונות וטען שמתנות מהוות חלק משמעותי בדבק החברתי בחברות רבות. 

המתנה יוצרת קשר בלתי נראה בין המעניק למקבל. היא הופכת את המקבל ל"אסיר תודה". לא משום שהוא פשע וגם לא כי הוא מרגיש כמו אסיר, אלא מפני שהוא כבול (לעיתים בקשר חברי ונעים) לנותן המתנה בחוב כלשהו. 

לא די באמירת התודה כדי לכסות על החוב הזה. צריכה להתלוות אליו גם הענקה בחזרה של מתנה גשמית או מוסרית אחרת. 

דפוסי הענקת וקבלת מתנות שונים מאוד מחברה לחברה אך נהוג לחלק אותם לשלוש קטגוריות:

1. "חליפין מוכללים" – מתקיימים בין קרובים ומתאפיינים בנדיבות גדולה. למשל כשהורים קונים לילדיהם דירה או רכב. אין להורים ציפיה להחזר כספי מילדיהם אבל כך הם יוצרים חוב מוסרי. הם מצפים שהילדים יקפצו לבקר אותם ויטפלו בהם לעת זיקנה.

2. "חליפין מאוזנים" – מתרחשים כשאנשים קרובים ובעלי סטטוס דומה מעניקים אחד לשני מתנות ומצפים לקבל דבר מה דומה בתמורה, אך לא באופן מיידי. למשל כשנותנים מתנת חתונה לחבר, מצפים שהוא יעניק סכום דומה בחתונה שלנו. או להבדיל, אם בעל אינטרסים נותן מתנות לבעל תפקיד רישמי, בצפייה שיעזור לו בהמשך

3. "חליפין שליליים" – מתארים החלפת רכוש בכסף (או ברכוש אחר שווה כסף). כלומר, למעשה מדובר בעסקה כלכלית ולא במתנה. 

ההבנה שמתנות הן תופעה חברתית ומשמשות כ"דבק חברתי" לא מכריעה אם הן טובות או רעות. לראייה, יש מתנות שמעוררות בנו אושר גדול ואחרות שמרגישות יותר כמו עול. 

אז רגע לפני שאתם קונים את מתנות ראש השנה וסוכות לכל המשפחה, הקדישו רגע וחשבו:
מדוע חלק מהמתנות נכשלות ואחרות מצליחות? למה חשוב לכם לקנות מתנות ומאיזה סוג הן? האם אתם מוכנים להודות שיש בכך יותר מאשר כוונה לשמח את מקבלי המתנה? 

כיצד תרגישו אם המתנה שלכם תהיה קטנה או גדולה מדי ביחס לשלהם (כמו במקרה של מוניקה וצ'נדלר)? באיזה אופן המתנות מסייעות לשמר את הקשרים החברתיים בריאים ונעימים והאם לפעמים הן מוסיפות גם מועקה?

עוד על מתנות באנתרופולוגיה:

סקירה על הכתיבה האנתרופולוגית על מתנות מאז מוס

שמפניה ורודה, מתנות ומרסל מוס –

תודה, אבל באמת לא הייתם צריכים. או שאולי כן – גדי אלגזי על ״מסה על המתנה״ של מוס