"> סמלי מפתח – בחברת האדם
הירשם לניוזלטר שלנו

סמלי מפתח

לכבוד חצי שנה לפינת סמלי מפתח, רותם קליגר מסבירה את המושג- סמלי מפתח!

בואו נתחיל מדוגמה, במאמר "הקימונו — בניית זהות מגדרית ביפן המודרנית", פרופ' עפרה גולדשטיין גדעוני (אוניברסיטת ת"א) מתארת את משמעותו של הקימונו בעיצוב זהותן ותפקידן של הנשים היפניות.

היא מתארת את טקס ההגעה לבגרות שבו נערות עוברות יום שלם של הכנות, איפור וסידור שיער כדי להצטלם עם קימונו מסורתי. לאחר מכן המשפחה מדפיסה את התמונה על גלויה ושולחת בגאווה למכרים וחברים. הקימונו והתמונה מהווים סמל מפתח משום שהם אוצרים בתוכם משמעויות ורבדים עמוקים של התרבות בכלל ובפרט סביב ציפיות מגדריות מהנשים היפניות.

אפשר כמובן להסתכל על הקימונו במבט שטחי ולהגיד – זו בסך בגד. אולם אם בוחנים את ההקשר הרחב מבינים שהוא אוצר בתוכו מסרים סותרים, ציפיות, ערכים ונורמות חברתיות לפיהן אמורות הנשים היפניות לפעול. בעוד שהגברים לובשים חליפה נוחה ומודרנית לטקס הבגרות שלהם, הנשים לובשות על עצמן הלכה למעשה את תפקיד משמרות המסורת.

אם להגדיר בקצרה, סמל מפתח הוא סמל או אקט שטומן בתוכו פיסה משמעותית מתוך הסיפור התרבותי. זו גם הסיבה שבחרנו את השם הזה לפינת "סמלי מפתח" שמטרתה להנגיש מושגים מרכזיים בתוך תרבות המחקר האנתרופולוגי.

***

האנתרופולוגית שרי אורטנר חילקה את סמלי המפתח לשני סוגים:

הראשון הוא סמל מפתח מרחיב (model for) כדוגמת הקימונו היפני. זהו כלי לארגון של רעיונות ורגשות מורכבים ועמוסים. הוא מאפשר לעשות בהם סדר, לחשוב באמצעותם ולפתח אסטרטגיות לפעולה במציאות. 

השני הוא סמל מפתח מסכם (model of): זהו סמל שתפקידו לשמר תחושת הזדהות עמוקה. הוא מקפיא לתוך רגע יחיד תחושות אינטנסיביות כלפי התרבות. דוגמה לכך היא למשל מגן הדויד. כשמביטים עליו מתעוררות בבת אחת ומבלי שנשים לב אינסוף קונוטציות ותובנות כאילו מובנות מאליהן על השייכות לתרבות היהודית. 

לא תמיד האבחנה בין סמל מפתח מסכם למפתח היא כל כך ברורה. קחו למשל את טבעת האירוסין. מצד אחד מדובר בסמל שמכיל בתוכו קדושה דתית, עצירה לשבריר שניה של התקדשות ורגש מאוד אינטנסיבי. מהצד השני, ברגע שהטבעת נמצאת על היד כבר כמה שנים היא הופכת לסמל מפתח מפתח אשר מכיל שכבות מורכבות של אופני הפעולה המצופים מעונדת הטבעת ברמה התרבותית.

חשוב לזכור שלכל תרבות יש מגוון רחב של סמלי מפתח וכמו כמעט כל מושג באנתרופולוגיה, סמלי המפתח הם כלי מחקרי שעוזר לנו לארגן ולהבין את הנתונים שאנחנו פוגשות בשדה. 

לכבוד חצי שנה לפינת סמלי מפתח, רותם קליגר מסבירה את המושג- סמלי מפתח!

Photo by Kindel Media