"> פרפורמנס – בחברת האדם
הירשם לניוזלטר שלנו

פרפורמנס

פינת סמלי מפתח הפעם בפוסט מיוחד עבור פורים עם המושג פרפורמנס! פרפורמנס הוא מושג באנתרופולוגיה המניח שאופן הביטוי שלנו בעולם מתרחש דרך השפה, תנועות גוף או כל דבר בו אנחנו בוחרים ובוחרות לייצג את עצמנו.

מכירים את הסרט "המופע של טרומן"? הסרט עוקב אחרי דמותו של טרומן ברבנק, סוכן ביטוח צעיר שחי בנינוחות עם אשתו עד שיום אחד כל חייו מתהפכים. הוא מתחיל להבחין בהתנהגויות מוזרות של אנשים סביבו ובסיטואציות חסרות היגיון, ואט אט הוא מגלה שהוא כלוא בתוך אולפן של סדרת טלוויזיה וכל חייו היו מופע אחד גדול.

נשמע מפחיד לא? להבין שכל חייך היית שחקן… 

אבל כמה זה באמת שונה מהמציאות שלנו?

פרפורמנס (או ביצוע בעברית) הוא תחום דעת שמהווה נקודת מפגש של אנתרופולוגיה, סוציולוגיה, לימודי תיאטרון, ספרות, פילוסופיה, בלשנות ועוד. נקודת המבט הפרפורמטיבית מניחה שאנחנו למעשה ״שחקני תרבות״. אופן הביטוי שלנו בעולם מתרחש דרך שפה, טונציה, תנועות גוף, הבעות פנים, תלבושות והתנהגויות תרבותיות בהתאם לנורמות חברתיות. במילים אחרות – אנחנו מתנהגים כמו שאנחנו מתנהגים בין היתר משום שאנשים אחרים צופים בנו.

כשאנחנו בוחרים מה ללבוש בבוקר אנחנו ״מתחפשים״ לאדם אותו אנו רוצים לשחק. בחירת המילים שלנו, האופן בו אנו נעים, הטקסים שאנו מבצעים, הפרקטיקות הדתיות ואפילו הבחירות התזונתיות שלנו – יכולות להיות חלק מהמופע האישי שלנו. כאנתרופולוגיות, אנחנו מנסות ״לקרוא״ את התרבות כמו הצגת תיאטרון ולנתח את הפרשנויות העמוקות שעומדות מאחורי המחוות המשחקיות.

לגישה המחקרית הזו מקורות מגוונים, מדורקהיים וכתיבתו על טקסים וטוטמים, לארוין גופמן וכתיבתו על המסכות, הפרסונות שכל אחד מאיתנו עוטה ומחליף ביום יום, ולויקטור טרנר אשר טבע את המושג ״דרמה תרבותית״ או ״תיאטרון תרבותי״.  לפי טרנר בעיקר במהלך קונפליקטים וטקסים בהם נוכח קהל, הפעולות מתרחשות על מעיין בימה, בימת ״תיאטרון החיים״. ה"הצגה" שהיא בעצם מה שמצופה מהפרט לעשות, מבנה את התנהגותו (את הפרפורמנס או הביצוע שלו), ובאותה נשימה הפרט משפיע על החברה דרך ״המופע״ שלו.

הפרפורמנס עלה והתפתח כתחום לימוד מובחן שנלמד באוניברסיטאות ברחבי העולם בעקבות כתיבתו של ריצ'ארד שכנר. הוא הציע הפרדה מעניינת בין תסריט, שהוא הצפייה התרבותית לאיך דבר אמור להתנהל; לביצוע- איך האירוע מתנהל בפועל; אל מול התכנון המקדים. הוא גם הבחין בין שלושה מצבי משחק. הראשון הוא Play- משחק חסר כללים. השני הוא Game כמו לדוגמה משחק כדורגל שיש לו כבר כללים קבועים וברורים. והשלישי הוא Ritual – טקס (דתי או לאומי לדוגמה), שיש לו שרשרת ברורה וקבועה של כללים נוקשים.

חוקרת נוספת שמזוהה מאוד עם גישה זו היא ג׳ודית בטלר אשר התייחסה למגדר כאל פעולה פרפורמטיבית גרידא ובכך אתגרה את הקטגוריות הביולוגיות של גבר ואישה. לפיה, היהפכות לאישה או גבר לא נובעת ממין ביולוגי אלא מתבצעת דרך מגוון פעולות פרפורמטיביות בהתאם לנורמות תרבותיות.

במהלך חג פורים כולנו מקבלים הזדמנות להניח על הפנים מסכות ולהקדיש יום שלם למשחק ולפרפורמנס, אבל עבור החוקרים והחוקרות זה מה שאנחנו עושים גם בכל יום אחר בשנה…

תמונה ראשית: Photo by Kathleen Sullivan