"> ילידים – בחברת האדם
הירשם לניוזלטר שלנו

ילידים

סמלי מפתח הפעם עם אחד הנושאים שעומדים בליבה של האנתרופולוגיה עוד מראשיתה- ילידים. מיהם הילידים ומדוע המחקר האנתרופולוגי מתמקד בהם?

ב-1967 אשתו של האנתרופולוג הנודע ברניסלב מלינובסקי הוציאה לאור את יומן השדה האישי אותו כתב בעת עבודתו עם ילידים בגינאה החדשה ובאיי טרובריאנד. יומן זה שימש אותו לכתיבת חוויות, מחשבות ותיאורים "לא מסוננים", לא מעובדים וראשוניים מתוך תצפיותיו. בעוד שזוהי פרקטיקה מקובלת מאוד במחקר, ברוב המוחלט של המקרים היא לעולם לא רואה אור.

מלינובסקי, שעד אז נחשב לאחד האנתרופולוגים הראשונים שהצליחו לנער מעליהם את הגישה המתנשאת כלפי נחקרים שאינם מערביים (אבולוציוניזם), התגלה במערומיו. ציטוטים כמו: "בקושי יכולתי להאמין שאמנם אני כאן בין פראיים נאוליתים" או "באופן כללי רגשותי כלפי הילידים נוטים באופן מובהק לעבר -'לחסל את הבהמות'" התפשטו כמו אש בשדה קוצים ואנשים החלו לתהות האם מלינובסקי למעשה שנא את הילידים אותם חקר…

אז מי הם אותם "ילידים" שהפכו עם השנים למוקד בויכוחים ומחקרים רבים באנתרופולוגיה?

המונח "ילידים" מתאר קהילות של אנשים שנולדו באזור מסוים והמורשת והמסורת שלהם נקשרה בו במשך דורות. הוא יכול גם לתאר את "המתיישבים הראשונים" שהתבססו במקום שקודם לכן (ככל שידוע לנו) לא גרו בו בני אדם אחרים, כמו למשל האבוריג'ינים באוסטרליה או האינואיט בקנדה. האנתרופולוג קליפורד גירץ הדגיש בעבודותיו עם עמים ילידיים כי פעמים רבות היחסים של הילידים עם האדמה והמשאבים הטבעיים באיזור המגורים שלהם משפיעים באופן עמוק על תפיסת עולמם ובאים לידי ביטוי בפרקטיקות ומסורות יומיומיות. 

כל אלו הן הגדרות רכות וכלליות ולאורך השנים ממשיכים ועולים ויכוחים סביב איזה עמים נחשבים ילידים ואיזה לא. המחקר כיום של ילידיות (indigeneity) באנתרופולוגיה ובתחומים אחרים הוא נרחב ביותר, ועוסק בין השאר בשאלות של מתיישבים מול ילידים, אילו משאבים שייכים למי, סוגיות של נישול, שליטה והכחדה, מה המשמעות החברתית והפוליטית של ה"ילידיות"? ועוד. 

בראשית דרכה, האנתרופולוגיה התמקדה בחקר של עמים ילידיים שנתפסו בעיניים מערביות כאקזוטיים, ברבריים ופראיים. חוקרים וחוקרות הניחו שאותן חברות נמצאות בשלב מוקדם יותר של תהליך ההתפתחות אל עבר המודרניזציה והניחו שמחקר מעמיק שלהן יוכל ללמד אותנו יותר על טבעו הראשוני של האדם. 

בפועל, היום אנחנו יודעים שהתרבות המערבית אינה מתקדמת יותר מתרבויות אחרות אלא פשוט התפתחה בכיוון שונה. טבעו הראשוני של האדם יכול להיחקר בשבט אפריקאי ממש כשם שהוא יכול להיחקר במעבדה לפיזיקה באוניברסיטה. התיאורים של מלינובסקי את הילידים אותם חקר מגלים לנו שלא הם אלו שהתעכבו מאחור בציר לינארי מדומין המוביל מן הפראיות אל המודרנה, אלא האנתרופולוגיה עצמה.